torsdag 4 februari 2010

ABC-tema runda 2: bokstaven T

Ännu en vecka har gått och nu är det dags för bokstaven T. Mitt tema i ABC-temat är ju "resor och utflykter" och på våra semesterresor är alltid TÄLTET med. Ett bra och billigt sätt att övernatta när man har en stor familj.

Utan TÄLTET hade vi aldrig kunnat fara kort och tvärs genom Europa med alla barnen. Vi har väl tältat i de flesta västeuropeiska länderna och många fina campingar har vi varit på. I början var vi ett exotiskt inslag bland alla husbilar och husvagnar. Den var oftast bara motorcyklister och ungdomar som tältade. Men på senare år har vi sett fler och fler barnfamiljer. Vi har en gammal 70-tals tält med gardiner ;-)

Här ser ni hela min familj på en camping vid Zugspitze, Tyskland. Alla fyra grabbarna är med och det var sista gången vi åkte allihop. Just den här kvällen blev så kall att vi fick värma oss genom att ta en biltur och sedan krypa ned i våra sovsäckar. När vi vaknade hade det snöat på alptopparna runt omkring oss och det var 5 grader "varmt"  nere i dalen. Ja, det är ju också nåt att minnas :-)
På hemvägen hade vi lite varmare väder och kunde sitta ute och njuta länge. Denna lilla fina camping låg vid en tysk flod i en liten by.

Ibland får man sällskap av små djur. Den här campingen hade en väldigt kärvänlig höna som gärna var hos oss!

En av 2009 års campingplatser i Salzburg. Jättefint med en liten pool och dagen var räddad! Vi hade tur att få uppehållsväder ett par timmar så att barnen hann "bada av sig".


Så här löser man godnattsagoläsningen i ett tält - med pannlampa! Det var mitt T.  T som i TÄLT!

Kika in hos Petunia och titta på mer T-bilder!

15 kommentarer:

Maria sa...

Vilket härligt T-inlägg, med fina bilder! Kan inte ha vart roligt att vakna upp då det inte var mer än 5 grader ute. Fryser bara jag tänker på det. Senaste gången jag tältade det var när jag var med kompisar på Mc-fest. Den helgen spöregnade det, så vi var allt annat än torrskodda. Hade dock förmånen att åka bil, så jag slapp sitta på en motorcykel i regnet när det var dags att åka hem.
Ha en trevlig helg!
/Maria

TorAa sa...

Vilket herlige minner jeg har fra min barndom,
fra den tid det het "Telttur" og ikke Camping.
Vi hadde i penger til annet, rett etter den annen verdenskrig.
Og vi barna opplevde det å være tett på naturen som alldeles herlig.
Hor ellers kunne vi høre en slik vakker fuglekvitter som her fra din blog?
Siden så har jeg tatt med mine barn på teltferier både i Norge og mange andre land og nå følges det opp med barnebarna.
Tett på naturen. Så vidundelig.

Ha en flott helg

gittan sa...

Tälta är ganska kul (om vädret är hyfsat) Vår sista campingtur var på Öland sommaren 1983, det var tider det =) Sen insåg vi att om maken skulle överleva semestrarna så fick vi bo lite bättre. Han är gräsallergiker av den värsta sorten (trots sprutor) och när han gjorde lumpen åkte han ambulans till sjukhuset redan under första tältövningen. Jag som gärna har semester "på riktigt" dvs. slipper bädda, laga mat ovs. klagar inte när vi "tvingas" bo på hotell. Men det ska ju erkännas att det är en otrolig prisskillnad och vi har inte sett mycket av övriga världen pga det. Stora familjer inbokade på hotell innebär flera rum... Dina bilder ser onekligen mysiga ut / kram

Lillebeth sa...

Vilket underbart familjeliv, trots snöfallet. Ha det så bra!

Madame sa...

Hvor ser det hyggeligt ud, Anette, min barndoms bedste ferieoplevelser er netop teltturene i vores sommerferier.
Og jeg nyder fuglesangen på din blog!
Ha' en dejlig weekend!

Anonym sa...

Teltturer er både koselig og greit. Men det er vel ikke så billig lenger å telte. Noen plasser tar vanvittig mye penger for en liten flekk. Men koselig er det. Godnatthistorien ble da snedig løst. Ha en god helg!

Maria sa...

Vissa saker glömmer man nog aldrig. Ser ändå ut att ha vart en trevlig resa. Själv tycker jag att det är kul att åka bil igenom europa för du ser så mycket. Jag och min sambo åker gärna på en bil resa när vi har möjligt och i stället för tält så letar vi upp små och mysiga hotell/vandrarhem på vägen.
Ha en trevlig fredag!

Anonym sa...

Jeg har ikke teltet siden min barndom, så nå ble jeg litt nostalgisk her. Det er visst in igjen å telte, så det er ikke rart dere møter fler og fler telt-turister. Billig og helt sikkert koselig. Fin helg til deg!

Husbilen Credo sa...

Hej!
Vojne, vilken nostalgi tripp jag kom in i. Som liten tältade vi oxå runt om i hela Danmark. Mor & far + två bröder, i ur och skur.
Men som vuxen har vi haft husvagn i 30års tid, var med i CC = Caravan Club och då var vi med på många olika träffar runt om i Norden, ja även träffar i Sverige. Så flyttade vi till USA och då sålde vi husvagnen och nu har det bara blivit resar runt om i världen.
Vi har väl diskuterat husbil men det får komma längre fram i tiden, just nu gillar vi att kunna sticka iväg bara så där helt apropå.

Ha en bra fredagsmyyys.
Kram LottaM

Lotta sa...

Oj jag som är sååå trött just nu blev ännu tröttare när jag fick se den sista helt gudomliga bilden Det ser verkligen mysigt ut Jag får sån lust att krypa ner jag också....Härliga bilder som får en att längta efter sommaren ännu mer.
Snyggt jobbat.
Kramizzzz på dig och mysig helg också

Petunia sa...

Vet du, det ser virkelig koselig ut!
Det er egentlig deilig å sove i telt. Jeg har ikke gjort det på mange år, men har lyst til å gjøre det i år.
Herlig T - innlegg fra deg:)

Henny sa...

Det er jo rigtig camping, når man sover i telt. Det ser rigtig hyggeligt ud også.

Mia sa...

Plötslig kommer jag ihåg alla campingturer med tält som jag upplevde i barndomen. Kan tänka mig att dina barn sitter kvar med lika fina minnen. Man kommer så tätt inpå varandra i tält och så sover man så gott.. Det ser helmysigt ut, speciellt med god natt saga :)

Living next to me sa...

telting er tingen , mye bedre enn campingvogn. Koslig bilder, og jammen lot jeg meg nesten lure igjen av fuglesangen igjen , vi har katter som kommmer med levende gaver. HA en fin helg F

linsky sa...

For et herlig innlegg.
Teltet deres er jo skikkelig kult! :-)