tisdag 20 oktober 2009

Tisdagstema: rättvisa

Denna vecka är det rättvisa som gäller. Rättvisemärkt har jag nog inte tänkt så mycket på när vi har handlat..........det är så mycket annat svanen-märkt, bra miljöval mm. Men visst det är jätteviktigt att tänka på rättvisa varje dag, så i fortsättningen ska jag hålla ögonen öppna!

Så här tolkar jag "rättvisa"............för mig grundar sig all rättvisa på fred. Utan fred ingen rättvisa! Sen är ju sätten att ta sig till det rättvisa samhälle olika och krig är väl inte det bästa.............ja, det finns ju hur mycket som helst att skriva om detta!


När vi semestrar brukar vi försöka "undervisa" barnen. Det är mycket historia när vi åker. Så i år när vi har besökt Berlin och Kroatien så har det pratats mycket om andra världskriget och inbördeskriget i forna Jugoslavien. Vi pratade såklart om Berlinmuren och gick runt mycket där och tittade och vi pratade såklart om förintelsen. Har även besökt ett koncentrationsläger med barnen. Det är viktigt att vi inte glömmer.

I Kroatien bodde vi i en stad som var belägrad under inbördeskriget och det syntes spår ännu............en märklig känsla när man bor i "fredliga" Sverige!
Min bild är från en nedlagd militärbas i Slovenien. Slovenien var det första av de "ex-jugoslaviska" staterna som blev självständigt. Så här är det numera ett militärmuseum. Det är så skönt när saker och ting blir bättre..............
En helt annan rättvisefråga är ju att alla ska få äta sig mätta...............häromdagen blev jag "världsförälder". Har tänkt på det ett tag.............men med 4-barn och bara en som jobbar heltid så är det inte så lätt att få ihop det. Men nu tog jag mig i kragen och "många bäckar små.............."
Vill ni se fler bilder om rättvisa så kika in här.

15 kommentarer:

Marie sa...

En bra och tänkvärd tolkning:-)

Husbilen Credo sa...

En mycket viktig del av rättvisa är väl de olika regimerna som styr.
Bra tolkning.
Ha de gott! Kram

Åsa sa...

Mycket fint! Tack för att du "undervisar" dina barn! Det ger hopp om framtiden :-) Det är verkligen en stor del av rättvisan i världen. Kunskap och medvetenhet om vår omvärld och vad vi kan göra för att påverka och/eller bidra till att göra den bättre för de som har det sämre.

Tack!

Anna Carin Ahlander sa...

Ju fler som inte glömmer är rättvist för de som varit med om det. Bra att öka medvetenheten om vår tids historia så ingen glömmer.
Ha en bra dag!Anna

ormbunke sa...

Tänkvärda ord om rättvisa. Anita

Karoleen sa...

Fin tolkning. Klart att fred är basen till rättvisa.

Anni sa...

Bra tolkning av temat! Vi gjorde en motsvarande undervisningsresa i Normandie förra året, besökte D-day-minnesplatser, museer mm mm mm mm

Cecilia Artista sa...

Fin tolkning på temat rättvisa! Visst är det viktigt att man lär sina barn vad rättvisa och demokrati är. Resor till andra länder är förstås ett mycket bra sätt att få igång diskussioner och tankar!

Jag tror att jag också ska anmäla mig som världsförälder. Tack för att du la in länken!

marie sa...

nej det finns de länder som inte har det lika bra som oss.
jag har ett barn i en barnby i afrika, som jag ger pengar till varje månad...inte rättvist fördelat i världen.

Anonym sa...

Joop, rättvisa alla gånger...

Pialotta sa...

Rättvisa borde alla ta del av.. tänk om vi hade lite mer av den varan.. så bra allt skulle bli eller i alla fall bättre.. rättvis är något jag alltid strävar efter oxså.. ha de gott/Pialotta : En talande bild.

Veronica sa...

Vilken bra och tänkvärd tolkning!!!!
Klockrent Anette =)

sinneskatten sa...

Tänk om alla föräldrar gjorde så, då kanske vi kunde slippa krig.
En jättebra tolkning.

Mona sa...

Det var flera väldigt tänkvärda tolkningar på rättvisa. Önskar att fler tänkte som du.

Wickans värld sa...

Jättebra att lära barnen om vad som hänt i världen, på det sätt ni gör.