fredag 15 mars 2013

Blommig fredag: vatten

 Temat denna vecka är vatten..................och jag önskar verkligen att jag hade ett litet "trädgårdsvattenblänk" att visa er, men ICKE..............jag har haft små fågelblad utspritt i trädgården men om ni brukar titta in här så vet ni orsaken till att de numera är bortplockade.....


Vadå???! Är det VÅRT fel...................ja, de kan ju inte låta bli att dricka och jag tycker inte  att små fågelbad är så fräscht att dricka ur........




Men titta vad jag hittade i arkivet............lill-killen och jag gjorde ett litet "vattenäventyr" en påsk för några år sedan (rätt många år sedan måste jag väl tillägga). Någon tyckte det skulle vara ljus i vattnet och någon tyckte det skulle vara legobåtar...........................ni får gissa vem som tyckte vad ;D


Annars kan man hitta mycket tillfälligt vatten i trädgården.........som fina droppar på blad. Acklejabladen är väldigt bra på att samla vatten!


Och här kommer lite annat vatten som vi fick mycket av förra sommaren och som man just nu längtar efter faktiskt..............hellre regn än snö!!


Till sist lite "önskevatten".................så här skulle jag vilja ha det, i en mini-variant förstås...........en liten porlande "skogsbäck".........

som gärna avslutas i en liten damm men sån här mystisk dimma...........fast ned lite andra växter runt förstås.  Den här "rökdammen" är från Botaniska i Göteborg och deras exotiska växthus.  Jag vill ha lite mer mossa och "skogstema" .......




Hos Helena finns fler bilder (eller brukar finnas) än så länge finns inget ställe att länka till, men det kanske kommer under dagen!

Ha en fin helg!



20 kommentarer:

Eva Linnea sa...

Vi verkar ha lite samma drömmar om vatten i trädgården du & jag! Tänk de som har en äkta bäck!!!
Hoppas du fick mitt mejl om www.solsmart.se.
En skön helg önskar Eva Linnea

trädgårdsdrömmar sa...

Dricka vatten ur fågelbad är nog inte så bra.Den där bäcken skulle jag inte ha något emot i vår trädgård.Kram.Gunsan.

Sabelhagens Olivlund sa...

Så vackert med droppen på aklejan! Bilden på önskevattnet är något alldeles extra:).
Ha en fin fredag.
Kram Maria

Katarina www.engronsida.blogspot.com sa...

Åh den där bäcken... hade gärna fått vara här!
Ha det gott!
/Katarina

Lotta sa...

Så härligt sommriga bilder du visar!
ha en finfin helg.
Kram Lotta

Unknown sa...

Nydelige vann-bilder, sommer og vann hører sammen.
Marit.

carinaon sa...

Jag håller med om att man börjar längta efter regn som omväxling till all snö! Nu vill vi att våren ska komma.
Ha en skön helg,
Carina

Meta sa...

Visst är det härligt med vatten i trädgården. min är lite liten för att allt jag vill skall få plats med en damm. men en balja med vatten får nog stå någonstans.
så söt din balja var.
ha en fin helg
Kram Meta

Rosor och ruiner sa...

Oj, vad dom såg oskyldiga ut då =) dom där två damerna!

Aud sa...

Jeg har heller ikke så mye hagevann å vise til :-)

Fine bilder!

Bettina Bäck sa...

Men hu! Det där som besökte trädgården rätt ofta förra sommaren vill jag inte ha i repris. :-)

Mias Trädgård sa...

Hihi, jasså, vovvarna vill dricka ur fågelbeden, njae... Fina bilder med... Den sista från Botan helt magisk! Ha en härlig helg! :) Mia

Marit sa...

Så flotte bilder! Dråpen på bladet var så vakkert.
God helg!

Klem Marit

Ingmarie We sa...

Så fina foton! Visst är det mysigt med vatten i trädgården.

Ninnis sa...

Härliga vattenbilder...särskilt droppen på akleja bladet...=)

Kram Ninni

Anjas Hill sa...

Jo. Jag förstår verkligen att med de två söta fyrbeningarna är det svårt med vattenblänk i trädgården. Jag har två katter som dricker ur alla pölar - från mina dammar till smutsiga regnpölar....!
Bilden med vattendroppen är riktigt magisk!/Anja

Gunilla sa...

Det är nog inte så hälsosamt att dricka ur fågelbad så jag förstår dig.

Fina bilder.

Trevlig helg

GladiGrönt sa...

Trevliga vattenbilder!

Berit sa...

ja vem önskar inte den bäcken till sin trädgård.
Ha en underbar helg!!

Villrose sa...

Ja, det går alltid an å drømme....
De gode schnauzerne (er det vel?) vil utvilsomt drikke av en hvilken som helst vanninretning!