onsdag 6 maj 2009

Stockholm - here I come.......

och lite mer bilder från trädgården. Man måste ju testa den nya kameran. Nu börjar vi väl bli kompisar.
I morgon drar jag och maken till Stockholm ett par dagar. C ska jobba och själv är jag med som "respektive" och blir bortskämd med program på fredagen. Vi ska till Hallwylska palatset och så ska vi äta lunch på Mälardrottning. Eftermiddagen blir fri, får väl se vad vi hittar på, finns ju alltid något att göra i Stockholm. Shopping är ju inte riktigt min grej så vi får se. En kollega till C är med och så även hans "respektive".
Har testat makroinställningen ordentligt. Här en tusensköna.
En svart viol, som jag bara älskar. Som tur är så sprider den sig mycket och "barnen" ser likadana ut.

En bollviva med supermakro-inställning.


En liten humla i ett fänrikshjärta.


Till sist en närbild på häckblommor. Norsk brudspirea, som vackrast nu.


Idag har vi också förnyat nr 3 pass. Man får numera också lämna fingeravtryck. Jösses!
Fast det är väl bra i vissa lägen kan jag tänka mig. Annars tycker jag knappt att de tittar på passen. Tänk på 80-talet tog C och jag med mina föräldrar på sin första utlandsresa. Vi bilade till Schweiz. Mamma var så besviken, hon hade kostat på sig färgkort på passet, men behövde inte visa det en enda gång!
Ett annat kul passminne var när vi skulle åka till Prag från Österrike. Där var det gränskontroll och de stannade alla bilar. När vi kom fram räknade han våra pass (6 st) kikade in i bilen, flinade och skakade på huvudet...................han tyckte nog vi var galna som for iväg med så många barn *ler*.
Det hände en gång i Italien att en äldre man ställde sig och räknade våra barn och pekade på deras blonda hår och skakade på huvudet. Ja, ibland undrar man vad folk tänker.
I år är vi ju mer normala, med "bara" två barn som ska med.
Nu får ni ha det så bra. Är väl tillbaka på lördag nån gång, till musikfoto kanske!


Stockholmare, ser ni någon förvirrad kvinna i stan på fredag så kan det vara jag........

10 kommentarer:

Monica sa...

Vad kul med en ny kamera! fast det är ju alltid lite knepigt att komma underfund med nya saker.....Den där svarta violen är ...alldeles underbar :) Va, har du sex barn! ...Det var inte illa och tänk, vad passpolisen i Thailand skulle få jobba då, för där ska det stämplas och så får man titta in i en kamera så att de kan jämföra passbilden med din "nuna" live.
Håller utkik efter en förvirrad kvinna runt Kungsträdgården (jobbar i närheten:) på fredag då... Jag är säker på att du får ett par härliga dagar i huvudstaden!!
Tjingeling
Monica

Maria Thorbjörnsson sa...

Så ha det så bra i den Stora Staden-villa inte bort dej-va inte ute för sent-men ha hjärligt trevligt....Maria

Vittran sa...

Ny kamera är alltid roligt. Du får passa på att testa den i Stockholm också. Nu är när det är digalt som gäller kan man knäppa hur mycket som helst, det var dyrare förr.
Visst finns det många historier om passkontroll. Ett av mina gamla pass var fullt av stämplar som man hade tjatat sig till. I England tittar de noga på bilden i passet. Man får inget ha på huvudet. I USA får man lämna fingeravtryck när man reser in i landet. Kan vara bra om man råkar ut för något brott.
Trevlig kväll och trevlig resa!

Tant Grön sa...

Fina bilder med din nya kamera! Jag blir nästan lite sugen själv på att skaffa en med supermakro, det är ju optimalt när man ska fota växter. Trevligt att få veta att den svarta violen sprider sig- jag sådde ett helt gäng för några år sedan, en enda dök upp förra året, och en enda står och blommar i år också. Men säsongen har ju bara börjat.
Ha det så kul i Stockholm, där finns också många fina trädgårdar!

Lilla My sa...

Ha så trevligt i stockholm.
Vilka fina bilder du tagit med din nya kamera!
Lotta

Lillebeth sa...

Hoppas du får det riktigt, riktigt skönt. Rosendal kanske kan vara något?
Och du, vilken kamera. Jag ska rådfråga dig den dan jag har möjlighet att köpa mig en egen.
Kram

annalarssonphotography sa...

Fina bilder då tagit med nya kameran!! :)

Hoppas du får det riktigt bra i Stockholm vännen!

Ha det gott!
Kram Anna

anemonen sa...

Ljuvliga bilder med den nya kameran. Jag önskar dig en trevlig vistelse i huvudstaden.

Annika sa...

Så kul med en ny kamera. Vad blev det för nått? Skulle också vilja ha en ny men den kostar 73 tusen så det kan jag bara drömma om just nu :o(
Ser att det blommar för fullt hos dig oxå. Mina hjärtan har inte slagit ut än men dom är på G. Ja den rosa liljekonvaljen är jättesöt. Ska absolut fota den när den har slagit ut så du får se den.
Kramar Annika

Veronica sa...

Vad fina bilderna blev med den nya kameran! Det är kul att komma underfund med de olika funktionerna med nya grejer :)
Hoppas att du får det riktigt bra i Stora staden och att du inte virrar bort dig :)

Kram på dig