söndag 21 augusti 2011

Så har den infunnit sig...........

den som kommer varje år vid den här tiden..............nämligen "trädgårdströttheten". Jag tycker nämligen inte att det är lika kul i trädgården i augusti som det är på våren.
Det mesta ser lite visset och luggslitet ut.........nu ska man ju tänka positivt och försöka hitta skönhet och glädje i allt.................*försöker, försöker*..........nej, det går inte!

Gröna blad med fula bruna fläckar..............nej, inte så vackert.

Inte nog med att trädgården börjar känna sig lite trött och vissen. Det gör jag också vid den här tiden, kanske därför trädgården ser ut som den gör;-).

Ni behöver inte bli oroliga det är inte någon höstdepp på gång. Jag bara är sån................nu vill man dra sig inåt, kura i soffan, läsa en bra bok eller kolla nån bra film och hoppas att hösten och vintern går fort.........


Lite kan man ju halvnjuta när man skyndar förbi den där eländiga trädgården..........Green Envy är tjusig i alla sina former!


En limegrön Zinnia är ju läcker (limegrönt är ju "min" färg). Som barnen brukar säga "vill man göra mamma glad så köp nåt limegrönt!"

Kärleksörten "Jose Aubergine" (har jag för mig att den heter). Visst lyser den upp tillvaron den också.

......och så kommer ju alla lökar jag har beställt om några veckor. I år har jag till och med beställt tulpaner, vita och limegröna förstås....

Det har varit en härlig sommar med många kul upplevelser, Londonresan var ju höjdpunkten förstås. I trädgården har det som vanligt varit en del upplevelser också. Jag får försöka mig på en liten sammanfattning i senare inlägg.

Nu önskar jag er en härlig vecka! Skolorna drar igång här och ja, så är det nog...........den är här på riktigt snart - HÖSTEN!

Kram


13 kommentarer:

Knatten sa...

Jo det där känner jag igen. Jag är precis likadan. Det är nästan bedrövligt! Jag har en massa plantor stående som måste ner i jord men inte attans orkar jag det. Funderar på att helt enkelt bara jordslå dom i nåt hörn o ta hand om det till våren men det är ju tråkigt att jordslå oxå=)))).
Ha det gott ändå. /Knatten

Rosor och Pioner sa...

Man har all rätt att tycka att trädgården är tråkig på hösten när allt har blommat över. Sommaren har varit intensiv, både i trädgården och med annat och med hösten kommer en mer lugn period och man har annat man vill göra.
Önskar dig en mysig stund i soffan

Kram Susanne

Suss o Kai sa...

Ja det kan kännas jobbigt just den här tiden. Allt man har följt på tv typ Ernst, allsång på skansen, sommarkrysset mm är slut och man har börjat jobba igen och som du sa skolorna drar igång och det känns som de är regn och rusk som väntar runt hörnet :) men de kan faktiskt vara sommar skönt in i september och även in i oktober ibland får hoppas på sol o värme ett tag till Kram Suss

Bea sa...

Hej!
Precis så känner jag det varje höst, lite trist och lusten för trädgård svalnar, men trots det håller vi på att slutföra ett flerårigt projekt och NÄSTA år skall inte en enda millimeter ökning tillkomma i min trädgårdsvärld. Hi, hi...det skriver jag nu, men vi får se när vårsolen värmer sinnet ;)
Må gott!/ Bea

Menageriet sa...

MEEEN!
Nu kan Du ju, som sagt, frossa i lökar och det är ju inte såå länge tills frökatalogerna kommer. Den här tiden är till för att drömma om kommande vår och sommar.
Tasstvätten är ju häftig, men lite för dyr, tycker jag. Jag har ju inte det problemet med så skitiga tassar. Snarare skulle jag behöva en automatisk borste till alla kvistar och sånt som fastnar. Får väl uppfinna något sånt.
Önskar Er en fin avslutning på sommaren!

Helén sa...

Håller med. Tycker heller inte att detfinns lust att påta o greja i rabatterna just nu. Vill ha frodigt o grönt o blommande växter på högsommaren , men nu blommar en hel del här, men jag är bara ute då o då o kollar till rabatterna o vad som blommar.//Helen

karina sa...

Kärringen tvärtemot...
Gillar våren när allt börjar knoppas och sensommaren när allt skördas. Klipper ner allt som blommat klart så jag slipper gråheten och då syns det bättre vad som blommar just nu. Vi är olika och tur det för när oktober kommer och trädgården gått i vila kommer den stora tröttheten, men då är det ju inte så långt kvar till advent som tur är. Ha det gott, Karina.

Margot sa...

Ja det där fenomenet känner jag igen, är precis så för mig också. Nu efter att det regnat i flera dagar vill jag knappt gå ut i trädgården, allt har blivit så fult av regnet. Gräset växer så det knakar men det är nästan omöjligt att klippa när allt är så blött. Visst finns det mycket som blommar än men det blir bara att man går ut och kikar lite ibland. Har bestämt mig för att inte köpa något nytt i höst, varken lökar eller växter, utan istället försöka flytta om lite i rabatterna och dela på det som behöver delas.
Ha det gott!
Kram Margot

himlaverket sa...

Precis så är det!!!!
Snart dags att packa ihop allt som är somrigt och gå över sina ägor inför hösten.
Tröstat mej med en jättebukett blommor från trädgården, det blev nog allt lite för tyst i det stigsonska hemmet;)
Ha en bra vecka!
Kram ulla

Husbilen Credo sa...

Kärringen mot strömmen brukar de kalla mig. Jag tycker det är lika kul nu som på våren. Önskar ibland att jag kunde hålla på hela året i trädgården.
Må så gott /Kram LottaM

Susie på Stjärnarve... sa...

...att inte är det lika kul nu inte! Man får mer eller mindre tvinga ut sig, fast väl ute så upptäcker man ju att det är fint i trädgården fortfarande. Och riktigt varmt och skönt!

Britt sa...

Mys med ljus och soffa är inte dumt det heller. Jag är mest trött på att det är så blött i trädgården. Ha det bra//Britt

Ölandsvindar sa...

JA det blir väl alltid någon liten svacka men jag märker att jag börjar städa bland sådant som inte ska sparas, rådjurssäkra ömtåliga plantor med alla möjliga pinnar och trådar, vänta på lökarna som ska komma med posten och dessutom glädjas åt varenda liten planta som dristar sig till att blomma om igen.
Kram
Kerstin