fredag 14 maj 2010

Vi gav upp och gav upp igen och igen........och så lite trädgård!

Först av allt så gav vi upp i onsdagskväll............då flyttade vi in några gamla trädgårdsmöbler i växthuset, tände lite ljus och satt där och myste med fika och filtar. Trångt och mysigt!

Igår gav vi upp igen......................först köpte vi en hett efterlängtad studsmatta. Som det har tjatats i detta hus under flera års tid..............Inte är det vackert, men oj vad de har det roligt. Till och med nr 2, som är 18 år lekte....... (Den står inte så nära bergsknallarna som det ser ut på bilden.......)
.......och så gav vi upp att leva utan grönt nätstaket innanför häcken. Vi hade det när Ester var valp, men nu tänkte vi låta bli. Fast efter att unga fröken hund har försökt ta sig ut några gånger, så gav jag upp!  Inte så vackert det heller, men det försvinner snart när väl häcken slår ut!


 I trädgården har det sagt stopp! Inte händer det så mycket på växtfronten. Nu VILL jag verkligen ha lite härlig vårvärme. Dessutom har det ju regnat så mycket på sistone så det skulle nog explodera på växtligheten - om bara värmen kom.

Violer (eller om det är penséer) har spridit sig okontrollerat i mitt "vallmoland". De är så små och söta, så det är klart att de får vara kvar! Dom "parar sig" också lite hej vilt och många varianter finns det.......











Mina syrenbuddlejor har tagit mycket stryk den här vintern. Två sågade jag ned i går. Den ena såg man inte ett liv på, men den andra hade små gröna skott längst ned, så kanske den tar fart igen. En buddleja på baksidan ska också sågas ned idag. Den hade också små gröna skott så jag hoppas förstås att den tar sig igen. Buddlejorna har jag drivit upp från frö och de har varit jättefina och klarat många vintrar, men iår var det ju en speciell vinter.

I pinnarna slingrar en clematis som har slingrat sig i syrenbuddlejan som nu är nedsågad.

Men nog ska det väl kunna bli något av dessa små gröna skott!


Här en bild från vår entré. Staketdelen har nu kommit upp. Planket ska målas rött som huset. En ny grind ska tillverkas och målas vit. Den ska bli mycket snyggare än den provisoriska grind ni ser på bilden! En klängros inköptes igår till den vänstra stolpen.......

...det blev en Penny Lane....

....och den ser ut såhär när den blommar. Dessutom så doftar den gott. Den klarar zon 4 så det borde gå bra.........får väl tänka på att kupa ordentligt om det inte kommer snö som skyddar.

Väntar, väntar.............så här har häggmispelblommorna sett ut hur länge som helst nu.......


Till sist en liten bild på fröknarna Hund, även kallade prinsessorna från Huskvarna! Tänkte jag skulle fått ett kort när de satt bredvid varandra, men lill-sessan höll inte med om det. Hon har vuxit så mycket, jösses vad det går fort! Ännu är hon inte helt rumsren, men hon är ju knappt 4 månader..................fast visst längtar man till DEN dagen!!

Ja, det var en uppdatering från de sista dagarna......så får vi se vad dagen ger! Familjen är sakta på väg att vakna...........inte alla är så morgonpigga som prinsessorna och deras mamma;-)

Ha det så fint!

15 kommentarer:

gittan sa...

Nu hängde jag inte med riktigt... vad gav ni upp? Kanske är det jag som inte är tillräckligt vaken för att fatta? Det är nog bäst att jag tar och hämtar mig en kopp kaffe till / kram gittan

Gela sa...

Blev lite orolig när jag läste att ni ger upp... Men det var väl ej så allvarligt. Jag har ej gett upp för mina barns tjat om studsmatt än, de får bli lite större först. Lyckans du som har ett växthus. Ha en fiktigt fin helg/Gela

Gunilla sa...

Syrenbudlejan är ju riktigt fin när den blommar. Jag skulle önska en i trädgården men jag har inte ramlat över någon ännu på någon plantsskola.
Din klarar sig säkert fint när det har kommit grönt.
Studsmattan blir nog sommaren höjdpunkt.

Mysigt med hundar det blir nog en framöver här ochså.

Ha en riktigt fin helg och värmen kommer har de lovat. Här har det åskat och regnat inatt men nu börjar det klarna upp.

Kramen/Gunilla

Monica sa...

Du ser ut att ha hunnit med en hel del. Tänk att dessa studsmattor är så populära .... Kan tänka mig att det är bra motion dock :)Trevlig Helg
Tjingeling
Monica

Menageriet sa...

Såå härliga bilder på våren!
Ja, ibland är man tvungen att ge upp, men det är ju som synes inte bara till nackdel. He He!
Ja, det var väldigt vad lillprinsessan har dragit iväg och snart, snart är hon rumsren!
Håller med Dig att det är skönt när dom blir rumsrena.
Må så gott och trevlig helg!

Petit Eyekiss sa...

Visst känns det som man vill ge upp ibland. Tycker det är synd att våren är så sen, för det är ju nu dom härliga ljusa kvällarna är. Här är bara dimmigt, och det blir lågt i tak på humöret också.
Än har vi inte flyttat ut till landet, men jag plockar och förbereder.
Ha en skön helg, och passa benen på studsmattan!

Moments of photography sa...

Åh så mysigt ni ser ut att ha i växthuset!!
Förstår att man vill ge upp då det är kallt och ruggigt, blåsigt och regnit, som vi haft ett par dagar här nu. Men snart, snart så kommer den fina sommaren som vi längtat efter ska du se. Håll ut bara....

Ha en skön helg!

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Härligt att ni gav efter och att barnen fick sin studsmatta. Åren går så fort så snart är de utflugna.
Idag har vi fått lite vårvärme - hoppas den spridit sig till Huskvarnatrakten.
Fortsatt trevlig helg
Birgitta

Lillebeth sa...

Alltså, kära du, trädgård ÄR verkligen en utmaning. Puh! Väntan och besvikelser och så en och annan glad överraskning. Hoppas dina rosor tar sig. Ett gott tecken är faktiskt dina klätterrosor. Har de klarat sig har säkerligen de andra gjort det. De som legat inpackade i varm snö! Och så önskar jag dig massor av sol nu! Kram!

Ingela´s blogg sa...

Hej va kul det var att läsa detta inlägg om att "ge upp", det lät lite vanskligt men jag är nu mycket lättad! Go helg hoppas Ni får fint väder och att det inte är din jobbhelg! Kram

Njut i din trädgård sa...

Jag letar också lite grönt som livstecken i min trädgård. Jag trodde min japanska dvärgpil hade gått hädan men idag såg jag plötstlig små knoppar. Tjoho!!

sinneskatten sa...

Jag du det är många ggr man fått ge upp sina ideér för det praktiska.

Photos by Storm sa...

Hoppas ni fått knna på lite värme sen ditt senaste inlägg. Hur kan ni hålla trädgården så fräsch med två hundar. Jag minns första åren med våra....så ut som ett slagfält. Ha det gott/Lis

Troll sa...

Hej igen! Roligt att du hittade mig på den här bloggen! :) Jag bloggar på TB också, men det är inte alls 'vad det brukade vara'. Ingen fart alls, tyvärr...

Så underbart du har i din trädgård! Jätteroligt att titta runt. Ett sånt där grönt fult staket har jag också. Jag har klippt upp det på vissa ställen för att komma åt 'andra sidan', men eftersom jag hyr så kan jag inte ta bort det. Men som du säger - när häcken får blad så syns knappt staketet. :)
Kram Gunilla

Pumita sa...

Härliga violer och söta prinsessor! Hoppas att du har bättre tur med vädret i helgen! Hos mig har de lovat att det blir fint imorgon men söndagen blir kylig... inte mycket att göra åt. Bara ta det som det kommer. Allt gott!/Johanna