lördag 27 juni 2009

Blommor, blommor, blommor................

kan behövas en kopp kaffe..................Först ut har vi en Malva Zebrina. Denna sådde jag för första gången i våras och det får bli fler gånger........gillar färgen och de härliga zebraränderna.


En medhjälpare som jag hittade i en av rosenbuskarna. Gör nog sitt bästa med bladlössen.

Klätterrosen New Dawn, som är så underbar. Den ska klänga på ena stolpen vid uteplatsen är det tänkt. Snart kikar den över planket.......

Vallmotider är det och en del hinner slå ut innan jag åker på måndag. Sönerna (de två stora, som ska vara hemma) har fått noggranna instruktioner om att fotografera blommor när jag är borta.............får väl de om det händer nåt;-)

Just den här vallmon växer precis vid husväggen. Den fröar av sig nåt
kopiöst och hittar de mest omöjliga ställen att växa på. Färgen kan skilja sig något från olika plantor, men de håller sig i mörkrosa-lila skalan. Frön fick jag för många år sedan av en svägerska. Kapslarna hade då stått som eterneller i många år. Det är kraft i dom fröna!


Den här sorten hängde med ett lass jord som jag fick av en granne för många år sedan. Enkel och söt, men blomman står bara några timmar, sedan faller kronbladen.


Guldlök, en slags allium. Det finns en rosa variant också men det glömde jag visst att fotografera!

Så här vi den härliga Paradisbusken (kolkwitzia nånting på latin). Den gör skäl för sitt namn där den står helt översållad av rosa blommor...........

..........som ser ut så här på nära håll.......


På södersidan blommor det på ordentligt. Luktpion, stjärnflock och krollilja. Men det ser så blekt ut, man ska nog inte ta kort när solen skiner som värst/bäst. Det ser inte så blekt ut i verkligheten i alla fall....................




Lite stenpartiväxter klänger på lilla berget på framsidan. Det lila är timjan av nåt slag och den limegröna vet jag inte namnet på. Jag är förtjust i färkombinationen lila och limegrönt!

På andra sidan lilla berget så blommar Stanwell Perpetual med sin första blomma. Denna satte jag i höstas.

Strax bredvid har vi så woodlandet och i förgrunden ser vi bronsrodgersian med sina flikiga blad............



...vad man kanske inte tänker på (det gjorde inte jag!) är att den blommar och blomman är riktigt söt tycker jag.


Så är vi på framsidan igen och igår började honungsrosen slå ut. Än så länge bara med blommorna som sitter högst upp.......

Honungsrosen blir solskydd i pergolataket som vi har över uteplatsen. Det behövs för här är det sol från förmiddagen tills solen går ner.
Uteplatsen byggdes förra året och rosen har fortfarande lite att slingra in sig på. Men den är på god väg.
Vrider mig lite åt höger och avslutar med en bild från framsidan. Burspråket finns i köket. Uteplatsen skymtar ni precis till vänster. Ni ser även New Dawn och som ni märker tar det ett tag innan den slingrar sig upp. Men den planterades ju också förra hösten, så man får ha lite tålamod helt enkelt..........

I helgen blir det kalasande (ett syskonbarn och så fyller visst någon år i morgon *ler*).
En himla massa packande blir det också. Har inte ens börjat ännu, men kläder ligger på borden i matsalen och ska börja sorteras i högar och packas ned i väskor...........Emellanåt ska jag också vara ute och njuta i solen lite (läs härda mig).
Hoppas ni får en härlig sommarhelg med en massa skoj!
















9 kommentarer:

Ragnvi sa...

Tjena! Synd att du bor så långt bort! Annars hade jag kunnat både fotat o vattnat din underbara trädgård åt dig när ni är på semester! Hi, hi!
Önskar dig o din familj en härlig tid i Kroatien!
Kramen!
Ragnvi

Handarbete/Pyssel sa...

Vilken massa blommor! Härligt härligt!
Hoppas grabbarna fotar åt dig, så vi får se allt när du kommer hem igen!

Önskar er en underbar semester-resa!
Ta väl hand om er!
KRAM!

The cottage by the Cranelake sa...

Vackert!
Här har vinden ställt till en hel del, förutom att allt torkat på ett par dagar så har också flera större perenner lagt sig ned. Vet inte om de kan bli fina igen i år.
Christer.

Lilla My sa...

Paradisbusken såg härlig ut kommer det några sticklingar från den busken så skulle jag bra gärna vilja ha om man nu får tigga..fnisss...
Du har så lummigt och fint hos dig. Vi hörs
Lotta

ps. jag försökte leta efter dig på facebook men hittade dig...ska föröska igen när jag nästa gång är inne.

anemonen sa...

Jag blev förtjust i fotot med spindeln.

Husbilen Credo sa...

Härlig trädgård Du skapat. Många fina blommor. Gillar den med spindeln, bra fångat med kameran.

Trevlig resa önskar jag dig.
Ha de gott!

Britt sa...

Önskar dig en trevlig resa. Vallmo är något som du har gjort mig intresserad av så det blir det några nästa år.//Britt

Photos by Storm sa...

Vilken växtlighet. Förstår att det krävs mycket omvårdnad. Den här våren har nog varit gynnsam särskilt för rosor. Det är snart det enda som finns kvar i vår trädgård och i år är det mer blommor än vanligt. Hoppas du har en skön semester /Lis

annette sa...

Önskar Dej en underbar resa och semseter, får njuta av Dina vackra bilder när Du är borta i solen, var Det Du fyllde år? I så fall ett Stort GRATTIS!

Kramar!

annette