onsdag 11 februari 2009

Prat om mat........

Jag har tre riktiga favoritinspiratörer när det gäller bakning och mat.......
Monika Ahlberg, Leila Lindholm och Renée Voltaire. Deras kokböcker kan man läsa från pärm till pärm och nästan känna smakerna. Den första boken
Rosendahl trädgårdscafé, som drivs av Monika Ahlberg, innehåller bland en massa goda recept på kakor, men även mackor, olika inläggningar och lite annat smått och gott. Ett tag bakade jag väldigt mycket med hjälp av denna boken, men det är kanske inte världen magraste recept, så man får hålla igen lite ;-).
Eller träna lite extra mycket kanske.....
Leila Lindholm, blir man inte inspirerad av henne så vet jag inte vad som kan inspirera..
Denna boken innehåller också en massa gott, men kanske inte så mycket för mina kräsna barn, men vänta bara...............



Så har vi den sista boken av Renée Voltaire........mums, vilken läsning.......men just den här innehåller väl ingen vardagsmat. Men det är ju snart helg och Alla Hjärtans dag, så jag ska se vad vi kan hitta........



En kaka från Monikas bok har jag bakat idag. Den heter Blågul citronkaka. Egentligen ska man "bröa" formen med blå vallmofrön och även ha lite i smeten. Men idag fuskade jag och tog vanligt ströbröd till formen. Lite typ kladdkaka fast med citronsmak och jättegott att äta som "bakelse" med en klick vispad grädde......

Känner ni citrondoften?
Kan ju inte låta bli att visa er en tulpan som står på köksbordet. Visst är den läcker!



Ha en bra onsdag! Här snöar det.......igen.......

5 kommentarer:

Handarbete/Pyssel sa...

Mmmm... jag känner citrondoften. =)
Vacker tulpan!

Det där med tovningen, man kör tofflorna med annan tvätt, så det är nog inte så väldans energi"bovigt" - tvättar gör man ju lixom ibland ;)

Ha en bra dag!!
Kram!

Lilla My sa...

Vilka intressanta böcker du visar upp! Känner riktigt hur det vattnas i munen. Leila Lindholms cheescake gjorde jag i går kväll till famijen och den var verkligen god..mums.
Trevligt med nya recept. Ha en bra dag

Anonym sa...

Godmorgon o tack för dina ord hos mig! Mår lite bättre nu, tack o lov!
Härliga vinterbilder hos dig!
Kramen!
Ragnvi

haspet sa...

Håller med om att dom böckerna (har i alla fall sett dom två första) är riktigt läckra. Kul med inspiration även om jag är dålig på att följa recept. Och för min del blir det mest att jag lagar vardagsmat eftersom jag är gift med en duktig kock som fixar festmaten. Härlig färg på tulpanen. // Kram Peter

Anonym sa...

HI,...