lördag 19 september 2009

Inte vet jag om man blir så mycket klokare.......

Här följer mitt sista inlägg i "skolgårdsserien" som jag haft den här veckan. Nu är jag trött på det här...................
Hittade djupt ner i "cyberspace-arkivet" en "artikel" från Svensk författningssamling. Där stod det "att skolan och skolgården är till för skolans personal och eleverna". I princip innebär detta alltså att man som förälder inte har laglig rätt att åka till skolan och lämna gympapåse och sånt....................det hade ni inte en aning om eller hur?! Det stod alltså i "artikeln" att man bara för att man har barn i skolan inte har rätt att vistas på skolan eller skolgården!! (Nu tillämpas ju den här lagen i regel inte....................men den finns!)

(Näva "Ballerina")

I ordningsföreskrifterna för kommunerna (dom jag har tittat på alltså) där står det att skolan är en "offentlig plats". Men enligt min kommun ska man alltså inte ha rätt att promenera på en skolgård så länge skola är öppen.............KRÅNGEL-SVERIGE!

Lagen om att skolan inte är "öppen för allmänheten" är förstås för att inga "skummisar", olämpliga politiska partier och liknande ska kunna hålla till på skolan. Det är väl bra med det, för inte vill man utsätta sina älsklingar för nåt sånt. Om nu däremot "skummisarna" står utanför staketet ..................vad är det då som gäller...........

Min slutliga tolkning av det hela är så här...............................Då min kommun hävdar att jag inte har rätt att gå över skolgården när skolan är öppen så betyder det

A. att jag 7.50 (om skolan börjar 8.00) kan gå över skolgården med min hund i koppel. En skolgård full av barn som väntar på att få gå in.

B. att jag 8.05 INTE kan gå över en folktom skolgård med min hund i koppel............

Eller hur ska man annars tolka alla konstiga svar som jag har fått. Pälsdjursförbud till exempel. Har full respekt för alla som har allergi (och det är ju därför jag inte går på skolgården när den är full med barn!), men ärligt talat..................det börjar väl bli lite löjligt det här. Sen undrar man ju hur man gör med alla katter som springer på skolgården..........finns förövrigt en som barnen kallar "skolkatten" för hon är alltid där!


(Aster)
Nä, nu lägger jag ned den här "fighten" men jag bevarar den i mitt minne. Kommer säkert att komma tillfälle när min och andra föräldrar hjälp efterfrågas...........med till exempel nattvandring på skolgård för att skrämma vandaler ("och ta gärna med hund")....
Slutligen om någon av er jobbar inom skolan. Det finns hur många underbara lärare och personal som helst, så ingen skugga faller över er.
Jag tror jag /vi har haft lite otur med skolledningen häruppe. Två av min barns lärare har plötsligt "gått i pension" och sen får man höra att de mer eller mindre tvingats till det av rektorn. I det här rektorsområdet är man tydligen inte välkommen som lärare om man är över 55 eller utbildar enligt den gamla modellen.
Tilläggas ska väl att dessa två lärare fått klagomål från några föräldrar, men alla vi andra som var mycket nöjda med dessa lärare (och det var våra barn också) vi fick aldrig chansen att komma till tals........................."som ni förstår kan jag inte diskutera personalfrågor med föräldrarna"....................... I just det här "fallet" har jag inte blandat i rektorn men jag kan väl tänka mig att hennes inställning påverkar personalen.

Förresten måste jag dra en "konstig händelse" till. När min son, som snart fyller 18, gick i ettan så blev vi kallade till skolläkaren! Bara min son alltså! Läraren hade kallat dit läkare för att "det måste vara något fel med honom" (ja, detta sa hon till oss!!). När vi kommer till läkare så undrade han vad vi hade för problem eftersom vi önskat läkarbesök...............VI, sa jag.............det var ju läraren som tyckte min son var konstig! Läkaren bara tittade på mig och skakade på huvudet. Finns inget fel på min son..............jag gick till och med så långt att barnhabiliteringen fick "utreda" honom. Inget "onormalt" påträffades. Han har lite svårt med koordination (vilken kille har inte det!!) och var lite sen..............det var allt. Sen har han ju aldrig varit speciellt intresserad av skolan, men han skolkar ALDRIG och han visar alltid upp ett glatt humör. Så rent socialt finns det inga klagomål på honom från någon annan lärare under alla år...........det "andra" det är ju som det är med det. Alla kan ju inte vara "pluggisar" eller hur?!


(En tvestjärt med bra smak!)

Idag ska barnen, hunden och jag ta en promenad ner till marknaden i stan! JA, vi ska självklart gå genom skolgården och "spara" tid och väg! För idag är ju skolan stängd eller hur? Får väl bara vara försiktig så att Ester inte tappar några hundhår när vi går där..........

Det var mycket "svammel" från mig idag. Om någon orkat läsa ända hit så önskar jag er alla en riktigt härlig helg och så ett speciellt tack till dig Gittan, om du läser detta. Gittan tipsade mig om en ryggövning och den gör jag nu...............mycket smärtsamt, men jag tror faktiskt det hjälper för när man hållt på en stund så har rörligheten ökat markant! Tack!

12 kommentarer:

Christina, Sweden sa...

Ja du, skolan är eb underlig värld...Har själv varit med om en hel del ang min son så jag vet...
skolgård och hundar känner jag också ihåg, har haft ungefär samma diskussion och uppfattning som du, men vad hjälper det?
En fantastisk nävabild hade du iaf i inlägget! Hoppas det blir en skön helg med massor av sol. Och du...passa på att använda skolgården ;-)

Christina

Jord under naglarna sa...

Nu har jag inte följt allt, men att gå över en folktom skolgård med eller utan hund kan ju inte göra att någon behöver vara otrevlig. Konstigt. Jag tycker i och för sig att det rör sig för många på våran skolgård NÄR barnen är ute på rast, men det är ju en helt annan sak.
Nu ska jag kolla in din kategori Italien - vi ksa ju åka dit i sommar och du får gärna tipsa mig.Vi ska till Toscana.

sinneskatten sa...

Jag har ju följt din skolhistoria, och måste erkänna att jag är inte förvånad.
Som fyra barns mamma har man ju en del erfarenhet av skolan.
Och barnen är ju så att säga inte stöpta i samma form, trotts att de har samma föräldrar.
Sen har jag under många år arbetat i skolans värld , och många olika kollegor har jag mött.
Jag har arbetat på alla stadier + folkhögskola och många annorlunda åsikter har jag fått lära mig.
Och "visst har skolan rätt" eller?

Olga T sa...

Som i alla andra stora verksamheter möts man av både bra och sämre bemötande och båda delarna måste upp till ytan så klart. Det gäller inte bara skolan utan vård och omsorg också. Stora verksamheter som vi alla berörs av och som handlar om våra nära och kära och det skapar känslor.

Men den där vaktmästaren du mötte han måste ju haft en dispyt med sin fru eller nåt på morgonen. (Han kanske hade varit tvungen att gå ut med hunden:)) Så råkade du komma där och så fick du ta skit för det. Det där handlar enbart om honom. Här kommer det hundar och hälsar på skolgården på morgon och eftermiddag i föräldrars sällskap och til glädje för barnen. Däremot vet jag att det varit bekymmer med andra människor som kommer och står både utan för staket samt går in på skolgård och i obevakade delar av skolbyggnaderna, men det är ju en annan sak.
Bra att du kämpar för din åsikt!

Resa med Herbert sa...

Hej Anette!

Oj detta var mycket det. Det behövs sådana föräldrar som du, som engagerar sej i det som rör ens barn.

Men jag är glad att jag har kommit upp i denna åldern, så att jag slipper dylika problem.

Hur gick det idag, hittade ni nån keps? Och klarade du av och promenera ner till marknaden?

Nu måste jag sätta på middagen, så att vi kan äta till, "Här är ditt liv" eller vad det nu heter. Vi har ju ingen TV så vi kollar på Internet där dom direktsänder programmet.

En skön kväll önskar jag dej.

Solvarma kramar från Irene

gittan sa...

"virrar på huvet" helgalet minst sagt! Man undrar vad de tänler med? Kankse är det något fel på de som bestämmer. Kan du inte boka en tid till skoläkaren åt dem "skrattar" TJOHO; för att ryggövningarna hjälper! Jag har förstått på maken att det gör ont, men "ont ska med ont förgås" sa man ju förr. Håller tummarna för att du snart än kry i ryggen igen / kram gittan

annette sa...

Har läst tidigare inlägg om det här "problemet", verkar ju helsnurrigt tycker jag. Verkar som om den ene inte riktigt vet den andre har bestämt,Du gör nog rätt i att inte ödsla så mkt mer energi på detta just nu, men håll ögon och öron öppna så kanske Du får in en fem-etta till slut, det skulle ju i alla fall vara skönt att "platta" till vaktmästaren, som verkar leva på den tid jag gick i skolan;)

Ha en skön lördagskväll!

Kram //annette

Ulrica sa...

Visst finns det en hysteri i Sverige mot djur.... och ingenstans finns det så många allergiker. Visst är väl det märkligt.

Och visst är det lite märkligt att på den JÄTTESTORA badplatsen, utomhus och gräsmatta, får man inte ta med hunden.... men grannen bredvid får obehindrat röka. För vi är ju utomhus. Ja, jag säger då det.

Annika Christensen sa...

Vilken underbar näva!
Annika

Marie sa...

Tack vännen för dina rader hos mig! Stackare där - ryggskott - aj aj aj! Vad är min eländiga förkylning mot det??? Ingenting!!! Var rädd om dig nu och jag hoppas du blir bra i rasket! Jag hostar lite och nyser så länge... ;-)

Kramar försiktigt om dig!
Marie

PS En alldles fantastiskt vacker näva!!! DS

Photos by Storm sa...

Ja, jag känner verkligen igen det där tjafsandet mot hundägare. Jag har tyvärr lärt mig en sak efter alla år....det är lika bra att gå undan. Man blir, precis som du, så jäkla irriterad. En gång fick jag en utskällning när vi gick utanför inhägnaden till ett handikappbad, i februari. Här fick inga hundj....r vara. När jag frågade varför så svarade han att ett hundhår kunde flyga in och lägga sig på stranden. Så vad tror du om ett hårnät, modell större, på Ester nästa gång du närmar dig skolgården???? Hoppas du snart är OK i ryggen/Lis

Maria Thorbjörnsson sa...

Ord och inga visor...det du skriver..har ju inga små ungdomar här hemma så jag kan inte uttala mej om det du skriver..men bra mår vi..både jag o katterna..Kram till Ester
Maria