torsdag 17 september 2009

Ännu en runda i Huskvarna och så blev jag utskälld!

Jag följde sonen till skolan idag igen och passerade som vanligt över skolgården här i närheten. Hade förstås med mig Ester i koppel! En skolgård som vid den tiden är tom. Alla barn är inne i klassrummen. På en stege så stod vaktmästaren och han var riktigt otrevlig mot oss.........tyckte inte det var lämpligt att gå med en hund på skolgården.................men det är ju inga barn ute sa jag................det här är ingen allmän plats fick jag till svar...........Alltså jag blev så irriterad. Ingenstans på kommunens hemsida kan jag hitta något som säger att det är hundförbud på skolgårdar. Där står att det är hundförbud på badplatser och andra områden med "hundförbudskyltar". På andra allmänna platser ska hunden vara kopplad! Vilket nu Ester var!

Jag går inte på skolgården om alla barn är ute. Inte pga. att Ester är farlig, utan för att det finns hundrädda och allergiska människor!

Nu är jag ju som jag är och givetvis så har jag mailat till miljökontoret för att få veta vad som gäller..................gissa om det kommer att skickas ett mail till skolan (om jag nu har rätt, vilket jag tror jag har). Har jag fel så ska jag givetvis rätta mig därefter, men samtidigt så känner jag irritation mot den sure vaktmästaren. Man kan ju faktiskt välja en trevligare ton!!!

Dessutom så blir jag sur, för hej o hå vad det är bra med föräldrar när skolan ska vaktas mot vandaler på helger och nätter, när det ska kokas kaffe till föräldramöten och när det ska skjutsas och hjälpas till på läger och sånt............men gå på skolgården det får man tydligen inte........

Så nu har jag skrivit av mig lite. Åter till promenaden!

Huskvarna är känt för sin "gamla" fabrik. Här har det tillverkats mycket t.ex vapen, spisar, motorcyklar..........Det finns ett museum vid fabriken som innehåller mycket av allt som tillverkats. En riktig nostalgitripp är det att besöka detta häftiga museum. Innan Jocke började skolan så åkte vi varje vecka till något museum och tittade. Väldigt spännande, tyckte både Jocke och jag. Ofta är man lite dålig på att "turista" i sin hembygd!

Det här är Smedbyn. Här höll en gång i tiden vapensmederna till. Det finns en by som heter Stockmakarbyn också och där huserade förstås stockmakarna. Nu för tiden är Smedbyn fyllt av konsthantverk, gallerier och en massa kreativa människor. Ja, smederna var ju förstås också kreativa......I Smedbyn hålls det förstås också en julmarknad på skyltsöndagen varje år. Mysigt!

Gick genom dalen hem och gick över den här äckliga bron. Svajade och knakade gjorde det, men Ester hon gick utan problem över.
Ryggskott har jag så in i sjutton. Försöker röra mig så mycket som möjligt, men några jympapass är förstås inte att tänka på. Är det inte typiskt att det händer nåt sånt här när man kommit igång så bra! Nej, nu ska jag utfodra familjen och så hoppas jag att jag inte tappar något på golvet..................för det är omöjligt att böja sig ned och plocka upp nåt!


6 kommentarer:

Britt sa...

Ja det kan jag förstå om du blev sur. Hoppas att du får rätt. Griniga vaktmästare borde byta jobb eller åtminstone ton. Ha det bra//Britt

Tant Grön sa...

När jag gick i skolan för länge länge sen var alla vaktmästare militäriska typer som höll uppsikt över barnen och skällde ut dom stup i kvarten. Den du träffade var nog en kvarleva från den tiden.

Akta ryggen!

sinneskatten sa...

Visst känns det bar när man fått avreagera sig,
håller tummarna för att du har rätt!

Bea sa...

Det känns alltid bra att få prata eller skriva av sig när man blivit otrevligt bemött, för hade den sura gubben sagt vänligt till hade man säkert accepterat situationen.
Ryggskott, fy det är inget vidare, det har jag haft såååå många ggr att jag nästan känner smärtan vi rena tanken!!
Värme är bra för min del och lindrar. Jag brukar använda vetedyna. Linnepåse som innehåller vete och värms i "micron" eller ugn. Tigerbalsam är också bra på det onda (om det finns hos er- receptfri apoteksprodukt?)luktar lite starkt, men värmer gott.
Hoppas det löser sig! Sköt om dig! / Bea

anemonen sa...

Nej men så otrevligt. Försök att klaga på detta bemötande.
Min ljuspunkt är en avblommad anemon.

Ragnvi sa...

Morning Anette! Hoppas du får rätt i din sak! Läser ju att du aldrig skulle gått in där om barnen varit ute...trögtänkt vaktmästare!
Är impad av dig som ändå kan röra dig så pass mycket med din onda rygg, men det värsta kanske har passerat? Hoppas det!

Hm...näädu, smal som ett streck blir jag inte! Visst, första veckan hemma i våras gick jag ner 5-6 kg...men mådde inte bra! Sen arbetade jag mig upp till matchvikten igen, hi, hi...men förra veckan gick jag ner två kg igen...mådde pyton! Nu har jag gått upp ett av dom. Men jag skulle önska att jag kunde gå ner i vikt på rätt sätt! Orkar inte nu...
Kramen!
Ragnvi