måndag 6 juni 2011

Vi hade i alla fall tur med vädret......

och inte hade vi otur med något annat heller!   Ojoj, vilka härliga dagar vi har haft.......3 dagar när alla i familjen varit lediga och vi (jag) har fått en massa gjort i trädgården.
Lite acklejarufs. Acklejorna får sköta tillökning själva och det finns en massa olika varianter.


Det här tror jag är en Black Barlow........

...och det här vet jag att det är en Nora Barlow.

En vit ackleja som har hittat hit.




Vips! Igår slog den första vallmon ut! Det är den perenna som är först, de frösådda ligger långt efter. Den överst är en Salmon Glow och den är mer laxrosa i verkligenheten än vad den blev på denna bilden.


Den här är från en såpåse med Royal Wedding, fast den är ju vit så jag antar att något annat trevlig frö har blandat sig in i den påsen. Inte mig emot...


...och så är de ju så himla läckra inuti den där perenna vallmona!

Här ser ni lite "framsiderufs" och här kan ni också se lite vad jag har pysslat med de senaste dagarna. Jag har fixat till stenkanten och passat på att "smygutöka" lite också och så har jag gjort lite "kurvor". Det växer ju igen med gräs och stenarna sjunker undan, men jag brukar göra så här en gång om året så ser det lite finare ut.

Del av fönsterlåde-innehåll.  Verbenan har jag köpt som stickling, petunian har jag sått......


...visst är den söt!

Funkiarabatten..........nu är den som finast när bladen är färska och "otuggade".....

...lite längre fram brukar sniglarna ha hittat hit och vädret har gjort sitt till för att funkian ska se lite "sleten" ut.


Woodlandparti! Nu har rodgersian tagit fart, det är den flikiga till vänster i bild. I dag fick vi vattna woodlandet. Sådana här torrperioder får man "stödvattna" lite för att växterna under träden ska klara sig.
Dagliljor, den "gamla vanliga" sorten, men fina ändå. Blommar tacksamt år från år, vilket man inte kan säga om de "finare" sorterna.
I "månskensrabatten" börjar det också komma igång. Allt i vitt förstås, med ett visst inslag av blått. Här ovan en vit blågull.

Porslinsveronika.

Här är en som har fått för mycket av det goda..........han tog sig knappt framåt så mycket hade han samlat på sina ben.
Här är en del av mina liljekonvaljer. De står rätt skuggigt så de blommar inte förrän nu. I år var det mängder av blommor!


Till sist............en bild på pappas lilla bäbis - Nitza! Det är knappt han orkar lyfta henne längre....

Nu till nåt helt annat............vi ska ju till London om några veckor småkillarna och jag. I dag har jag kollat på Boxoffice och funderat lite på att köpa det mesta av biljetterna där. Där finns till sevärdheter, rundturer, Heathrow express och tunnelbana........Är det någon av er som har någon erfarenhet av detta sätt att fixa biljetter innan man åker så får ni gärna skriva en liten kommentar.  Jag tycker det låter toppen att ha det mesta fixat och så behöver man ju inte ha med sig lika mycket pengar......


11 kommentarer:

Pumita sa...

Så kul med London! :) Jag har fixat biljetter via nätet men inte just till London, däremot till Spanien och det har funkat alldeles utmärkt. Skönt att slippa stå i kö i flera timmar som till Alhambra t.ex. Lycka till!

Lilla My sa...

Härliga foton på aklejor och andra blommor ja voven är ju också jätte söt där på axeln :)
London vore trevlig att besöka men har aldrig varit dit ännu...
Ha det gott
Lotta

Susie på Stjärnarve... sa...

Underbara blombilder! Den där lila vallmon var inte dum!!
Är anglofil och har varit i England ett antal gånger, men aldrig köpt något i förväg. Men jag tror att det kan vara en mycket bra idé.
Vi är ju bara två "vuxna" uvar som inte är så intresserade av turistgrejorna, utan det är naturen och trädgårdarna som vi tittat på mest!

Lena/isklockan sa...

Ååå vad mycket fint!!
Aklejor är så vackra . Vilken söt petunia du har sått. Jätte fint med stenarna. Nu blev jag riktigt inspirerad här hos dig.

Kul att komma iväg på en resa. Vi ska också ta oss en minisemester snart,

Kram

gittan sa...

Sist vi bokat Londonresa så köpte jag allt utom flygbiljetter och hotel via brittiska ambassaden i Stockholm. De skickade dessutom ut en massa broschyrer och i en storstad kan man inte få förmånga tips på sevärdheter. Ring och prata med dem, de är suveränt hjälpsamam och vänliga. Då kan du dessutom få pris att jämföra med Boxoffice.
Kram!

Anonym sa...

Underbara petunior du sått.
Ska jag med göra nästa år, hann inte det i år.
Jag är överlycklig över min akleja som plötsligt dykt upp.
Kan man ta frön från den?
kram ulla

Rosor och ruiner sa...

hihi, känner igen det där med att "smygutöka" lite när man ändå lägger om stenen...man måste ju passa på!
Låter mysigt med London, tyvärr har jag inga bra råd, har aldrig varit där.

Husbilen Credo sa...

Hejsan!
Kanon fina blomster foton.
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av att fixa allt för resor över nätet.
Må så gott.
Kram LottaM

mammi sa...

Vilken kavalkad. Mitt stora problem är att jag kommer ihåg blomnamnen i c:a 5 sek. sen är de borta !!! Jag har en likadan vallmo som du, har redan glömt vad den heter !! jo sån är jag.
Kram

Britt sa...

I år har jag också sått vallmo efter att ha sett dina skönheter så vi får hålla tummarna för jag har spritt ut dem lite här och där. När vi åker till London brukar vi ordna med biljetter före för det är skönt att ha allt direkt//Britt

Menageriet sa...

Mina favoriter på alla bilderna och Nitza ser ju för skön ut!
Önskar Dig en skön Pingsthelg!