fredag 10 juni 2011

När det regnar blir det blött!

Man slipper i alla fall vattna och man nästan ser hur det växer.....men jag är glad att vi inte har en student idag.......fast vi hade i och för sig sådant här väder när de två äldsta slutade....

Den här rosen köpte jag för 40 kronor på Rosens dag i Jönköping för några år sedan. Det skulle vara en Constance Spry, men det är det ju inte. Men söt är den ändå. Antar att det är något vildskott, men hej och hå vad den växer. Den slingrar på uteplatsen och den är ca 3 m hög!


Det samlar sig jättedroppar i vissa blad. Visst ser den märklig ut? Så rund och fyllig att man nästan tror att den är av glas.

Här ser man skillnaden mellan en nyutsprungen Salmon Glow.....


..och en som har fått tampas med regnet några dagar..


Några solstrålar kikade fram igår (det gör det inte idag...) och guldöken lyste så härligt. I år är det den enda av mina alliumsorter som blommar......konstigt...


Bergklinten.......jag kan inte riktigt bestämma mig.....älska eller hata? Visst den sprider sig otroligt och ohämmat, men visst är blomman vacker........


En liten rackare som jag krockade med i går...........det är kul med makroinställning på kameran!


Som sagt "när det regnar blir det blött"...........och två som inte gillar det nåt vidare är Ester och Nitza..........fast rätt ok är det, eftersom trädgårdsdynorna måste komma in!

Ha en fin helg!

17 kommentarer:

Ninne sa...

Regnet har gjort gott, o det är vackert med "tårar" på blommorna...
Så gott med extradynor--Matte la väl in dem till osss?? Klart!!
KRam Ninne

Menageriet sa...

Nu vill då inte jag ha mer regn. Tänk så ojämt fördelat det är.
Ha Ha! Ja vovvarna ser ut att trivas och tre dynor var har dom ju också.
Ha en superskön pingst!

Lena/isklockan sa...

Mysigt hundarna har det.
Fint med vattendroppsfoton..Rosen är riktigt söt.

Önskar dig också en trevlig helg.

Kram

Bea sa...

Hej!
Vilken värme vi har och det går knappt att vistas i solen dagtid med över + 30 grader!! Pust...
På tal om regn, det skulle ge en riktig uppfriskning och skölja allt pollen ur luften.
Söta vovvar som vilar upp sig på dynorna ;)
Kram /Bea

Rosor och ruiner sa...

Ja, här skiner solen på studenterna, nåt regn har vi inte sett till på hela våren känns det som, så torrt så torrt...
Trevlig helg!

LyckligaPraliner sa...

En underbar droppe! Hundarna ser ut att ha det mysigt :)

Susie på Stjärnarve... sa...

Vilken perfekt bild på vattendroppen! Ursnygg!!
Nått som däremot inte var snyggt var "rackaren". Rolle hittade en sån igår också och hade den i en burk och kom och visade mig när vi skulle äta lunch. Det var nästan så man tappade aptiteten.....Fast OK, den var rätt vacker på nära håll!
TREVLIG HELG
Susie

Christina sa...

Vilka fina bilder på dina vallmo! Springer fortfarande runt och ska försöka fånga Pattys plum! Går inget vidare!! Men i dag skiner solen, så jag ska göra ett nytt försök! Ha en bra helg!

Elzie sa...

Regnet behövdes verkligen. Även om det var otur för studenterna att det blev just den HÄR veckan!
Du har så fina blommor.
Hoppas ni fick trevligt på träffen och att undersökningarna går bra.
Kram Elzie

Britt sa...

Fördelen med regn är som sagt att inte behöva vattna men nu räcker det//Britt

Tant Grön sa...

Det är ju inte klokt vad det växer just nu! Det är knappt så sniglarna hinner äta ikapp. Och regn kan ju verkligen vara vackert. Din bild på droppen på bladet är fantastisk. Ha en god lördagskväll!

Pumita sa...

Du kanske ska vara glad över att hundarna inte gillar att plaska i pölarna! ;) Hoppas att det värsta ovädret är över nu där i Småland. Önskar dig en skön pingsthelg!

P.S. Den där droppen är som ett konstverk!

himlaverket sa...

Nu tror jag att vi bor i fel hörn av världen, i Uppsala är det runt 30 grader varmt.
Men det är väl bara att hålla ut och invänta bättre dagar.
Förstår att hundarna håller sig inne, vem vill gå ute å frysa.
Kram ulla

Suss o Kai sa...

Vilken bild på vatten droppen :) häftigt. ja visst är de kul med makro :) vilken bild på skalbaggen de ser nästan lite otäcka ut, som små ailians ur någon rymdfilm. Underbara blommor du fotat oxå Kram Suss

karina sa...

Hejsan!
Blå Kungsljus har jag inte sett, men ett i orange fick jag med hem från Albrunna. Här ska det planteras in jättevallm o i ängspartiet för de frösådda hinner inte etablera sig innan de torkar bort. Ha det gott i London, Karina.

Ölandsvindar sa...

HA,ha! Constance Spry är en av mina favoriter och det var det ju inte. Kan nog hamna i samma hörn som min buskpion som förvandlats till en enkel bondpion.
Kram
Kerstin

Ingela sa...

Vilken härlig blogg och trädgård du har. Jag blir glad av att kika in. Kram på Dig!