fredag 14 september 2012

Blommig fredag - hösttecken

Hösttecken - för mig är det inte fina krukor och kransar i höstfärgring..............nej, för mig är hösttecken mina söndertuggade hostor. För när hösten kommer så är jag så trädgårdstrött att jag inte bryr mig om alla små sniglar som tuggar på bladen. Då, på hösten, orkar jag inte bry mig alla "odjur" i trädgården. Efter att på vår och sommar varit flitig med att bekämpa pingborrar, löss, mördarsniglar och annat elände, så känner jag när hösten kommer att "nu får det räcka för i år".



Hösttecken - då får man krypa upp i soffan inne med gott samvete, äta choklad (nåja, det kan man ju jämt!) och läsa nån bra bok. Idag är det dessutom väldigt blåsigt hos mig, ännu så länge är det sydliga vindar.


 Men visst finns det små guldkorn i naturen även på hösten och snart kommer ju alla vackra höstfärger. Dessutom slipper man hålla ögonen öppna efter ormar - bara en sån sak!


Här har vi ett säkert hösttecken som finns bara i vår familj! Hunden Ester älskar när hästarna har försvunnit från hagen och hon får slänga sig i sitt älskade "mösagräs", som vi kallar detta gräset i familjen. Ester älskar det här gräset, lite tjockare runda strån som trivs det är lite fuktigt. 


Nu lär det bli en riktigt kurig hösthelg! Jag är ledig och ännu har inte lill-killens handbollssäsong dragit igång med matcher. 

Fler höstbilder finns det här.

Trevlig Helg!

18 kommentarer:

Anjas Hill sa...

Usch! så höstigt;)! Det är faktiskt hunden Ester som får hösten att verka mysig;)))!/Anja

Ingmarie We sa...

Fina foton. Ha en skön helg, som jag känner det med regn och blåst just nu, den första hösthelgen.

Leena sa...

Ja, usch vilket väder det är idag! Bäst att stanna inne. Men till helgen ska det ju bli fint så då kan man njuta av solen igen, hoppas jag. Jag tröttnar också lite på trädgårdsjobbet på hösten, därför passar det inte så bra för mig att odla något som behöver skördas egentligen. Våra tomater står på soldäcket och får massor med regn på sig, bladen är bruna och slafsiga men tomaterna mognar ändå. Så de får stå kvar så länge ...
Ha det gott!

samson sa...

En stor fördel med hösten är som du säger att man slipper hålla koll på dessa ormar under skogs promenaderna med Kuling
ha det så bra i ösregnet
maggan

Eva Linnea sa...

Vilket festligt hösttecken ni har i er familj! Ser härligt ut.
En skön hösthelg önskar Eva Linnea

Le petit jardin sa...

Vilken trevlig blogg jag trillade in på!!

Visst är man rätt nöjd med att jaga sniglar och andra kryp, så de får roa sig fritt istället.
Nä, nock är det skönare att krypa upp i soffan med en god bok istället

Mys på i höst!

kram Kajsa

Lotta sa...

Hehe, vilken härlig bild på hunden! Jag känner också att motivationen att hålla trädgården fin försvinner mer och mer nu och det är helt ok tycker jag! :o)

Kram och trevlig helg

Sabelhagens Olivlund sa...

Som tur är har vädret vänt här, och nu skiner solen så fint. Riktig höst på dina bilder. Gosig hund du har!
Trevlig kväll.
Kram Maria

Lena/isklockan sa...

Tråkigt med alla fula blad som blir av " odjuren ". Skönt att bara kunna släppa allt.

Kram

Mia sa...

Håller med om att lite choklad och mys verkligen hör hösten till. Hos mig blåser det också riktigt ordentligt idag! då kan man ju vara inne med gott samvete och pyssla med annat än trädgårdarbete.
Kram o trevlig helg/mia

Gunilla sa...

Här regnar det och blåser idag så nog har hösten kommit.
Fina bilder.

Ha en fin helg

Veronica sa...

Det skulle verkligen kunnat vara jag som skrivit din din text..exakt så känner jag och precis så ser mina bladväxter ut!

Det ska bli lite skönt att ta en trädgårdspaus och mysa med ljus inne istället :)

Ha en härlig helg!

~ INA ~ Inas☆House sa...

Härliga bilder du bjuder på! :)
Önskar dig en mysig helg!
Kramen Ina

carinaon sa...

Mmmm, choklad och en god bok, det är något att trösta sig med när det blåser kallt.
Kram Carina

Vivian Tisting sa...

Ja så är det, jag tar också till soffan med lite te..utan choklad.
Ha en skön helg
Vivian

Berit sa...

Ja inte är det dumt att kura inne heller med en bra bok och chokladvid sidan om.
Ha en underbar helg!!

Monica sa...

Vad gott att Ester kan få rulla sig i gräset i fred nu. medans du gosar ner dig i soffan ... :) Precis som det ska vara när hösten kommer ...
Tjingeling

Helena sa...

Ha h vilken härlig bild :-) att rulla sig i fuktig gräs det är livet det :-)det gör min Sigge oxå.
KRAM från mig!