söndag 9 augusti 2009

En ny favorit och lite gamla kompisar!

Ahh, vilken härlig dag det har varit! Bara njutit av det "fria livet". Plockat lite i rabatterna och planterat lite nytt. Kan det vara bättre?

I våras sådde jag en massa blommor i mina "rutor" för att ha och plocka av. Älskar att ha färska buketter inne. En ny sort för mig är lejongap och den har jag tagit till mitt hjärta direkt, så den ska sås flera gånger.




Visst är dom söta!?
De gamla kompisarna då.......vilka är det? Jo, det är förstås alla fjärilar som äntligen vågar sig fram till mina syrenbuddlejor. Det kryllar av dom och man får ducka ibland.



Nässelfjärilar


Påfågelsöga och en liten "nässla"


Visst är det kul när det är liv och rörelse i trädgården! Bara det inte slingrar så är jag nöjd :-)
Imorgon börjar sista sommarlovsveckan och det är kanske tur. Tycker allt blir helt upp och nervänt när alla är lediga. Inga rutiner alls har vi. Visst är det skönt ett tag, men nu känner jag att det är dags att ta tag i det igen. På fredag ska vi besöka Tobbes nya skola, internationella engelska skolan. Helt nyrenoverade lokaler och såklart en massa nya lärare ska kollas in. Spännande!
Ha en fin vecka!






10 kommentarer:

gittan sa...

Vi njuter också i fulla drag av allt djurliv i trädgården. Vad gör det väl att kålfjärilslarverna äter upp all broccoli när man vet att det blir fler fjärilar =) Jag längtar till nästa sommar då mina fjärilsbuskar blivit buskar (en stickling och en liten nyköpt) Ser att grannens buske är översållad av fjärilar när jag sitter uppe vid datorn. Ny skola är alltid lite spänannde. Hoppas han kommer trivas bra och får många nya vänner. Ha det gott / gittan

gittan sa...

Jag glömde ju =) Tycker du att det tar för lång tid för mig att få in bilder får du sätta dig i bilen och styra kosan söderut för en titt på egen hand "Skrattar" Det kan ju inte vara bra att gå någon längre tid och vara nyfiken / kram

Sebastian sa...

Stämmer bra, eller kort och gott: Arbete. :)

Marie sa...

En trädgård utan fjärilar och humlor är ingen riktig trädgård! ;-)

Marie

Ragnvi från jobbet... sa...

Tjena! Nu har jag läst ikapp o njutit! Lejongap köpte jag "färdiga" i år o planterade ut, men jag brukar så dom ibland! Fast dom har inte blivit så söta som dina är! Din nya daglilja påminner om en lilja jag har...gräddvit o fin!
Men du...båtarna! Jag nöjer mig så bra med en liten eka egentligen...
Kramen!
Ragnvi

Bea sa...

Nu är det verkligen liv och rörelse bland blommor och blad och så vackert med de små fjärilarna sittande på alla vackra blommor :)
Vackert Lejongap!
Må gott! /bea

Cyrran sa...

Lejongap har jag tyvärr inte sått några i år men efter att ha sett dina så ångrar jag mig! De är så tacksamma! För flera år sedan förälskade jag mig i en mörkröd sort som jag alltid sådde, men sen har det inte blivit av...
Vad spännande att börja på en ny skola! Internationella engelska skolan har jag hört mycket gott om, finns en i Strängnäs.
/Cyrene

Karin Berg sa...

jag älskar Buddleija. vacker blomma och så drar den ju till sig många fjärilar.

Lilla My sa...

Lejongap har jag aldrig haft i trädgården men jag har funderat på att man kanske borde prova. Blommar dom hela sommaren sen när dom börjar eller hur fungerar dom ?
Kram Lotta

The cottage by the Cranelake sa...

Har du tur och vintern inte blir allt för kall kan lejongapen klara sig tills nästa år, de är nämligen fleråriga egentligen :-) Här nöjer jag mig med den nära släktingen Gulsporre som växer vild överallt.

Idag, på väg till Skövde, såg jag en hel del barn med skolväskor, så de har nog börjat här i Skaraborg denna veckan.
Ha det gott!
Christer.