fredag 14 november 2014

Blommig fredag: trädgårdslycka

 
Oj, vilket tema - svårt och lätt på samma gång liksom.
 
Det här är trädgårdslycka för mig!
 
De första vårblommorna som tittar upp efter en lång vinter. Det behöver ju nödvändigtvis inte ha varit mycket snö för att det ska vara en lååååång vinter. Tycker nästan den blir längre om det inte kommer nån snö, för då blir det bara grått, mörkt och trist.
 


Många vårblommor hos mig är ju gula och "ofula" - tror man blir extra glad av guld på våren.

Trädgårdslycka för mig är att äntligen få njuta av tulpaner i trädgården. För rådjuren undviker numera min trädgård (tack för det hundarna!).



Trädgårdslycka för mig är när min favoritblomma vallmon börjar blomma! Har några perenna, men framför allt är det de ettåriga som härjar fritt hos mig.

 
Den här sorten är den första jag hade. Fick en torkar vallmokapsel av en svägerska för många år sedan och tömde ut den i trädgården...............sedan dess har jag vallmofeber.


En enda röra av vallmo ska det vara. Det får gärna sticka upp lite annat också förstås och framför allt finnas nåt som tar över när vallmona blommat färdigt. I år har jag inte plockat några fröer, de har säkert självsått sig ändå, men jag kommer att köpa lite frö ändå - för säkerhets skull!


Trädgårdslycka för mig är när det kryllar av djur i trädgården (nåja, inte rådjur då kanske...). Det surrar av bin och humlor. Det börjar på våren med krokus och den jättestora sälgen på baksidan är ett enda surrande träd.


I år var det ett bra fjärilsår och jag var flitig med kameran! Det är inte helt lätt att fota fjärilar.


Fåglar tillhör trädgården också. Jag har redan matat dem ca en månad. Här är bilder från i vintras. Så mycket domherrar jag hade. Förr om åren har de bara kommit ett par gånger. Nu kom de nästan varje dag och många var det. Det är lycka det!

 
Många sorter var det på besök!

 
Så var det ju lille Kotte, som vi har haft nöjet av i många år (jag tror det är samma i alla fall!). När vårsolen börjar värma lägger han sig och solar på markstenarna utanför köksfönstret, sen är det i gång. Man får ha lite koll när man släpper ut min nästa lycka........

 
...mina kompanjoner Ester och Nitza, som gillar att springa runt i trädgården, men som inte gillar Kotte nåt vidare. Inte katter heller för den delen...

 
Trädgårdslycka för mig är att fota blommor i närbild också. Ojoj, vad man håller på och ibland blir det rätt lyckat ändå. Droppar på blommor och blad är vackert!
 
För övriga familjen är det väl lite si och så med trädgårdslyckan. Har några tonåringar som helst sitter inne, men som får hjälpa till med gräsklippning och lite annat *mutter, mutter*. Sen har jag min yngste som gärna är ute i solen och njuter, men som har pollenallergi *aaaatjoooo*. Gubben han ligger gärna i hammocken och läser.
 
 
Fler bilder finns det här.

16 kommentarer:

Lotta sa...

Jag håller med dig om det gula, jag gillar det mest på våren när man är i sånt stort behov av färg igen men också på hösten, när alla sommarfärger försvinner... :o)

Trevlig helg!

lavendia sa...

SÅ mycket fint du visar. Man blir lycklig bara att få titta på bilderna. Du har helt rätt i att det är på våren man känner mest lycka över de första. Trevlig helg!

Anonym sa...

Vilka vackra bilder av både djur och växter och väl beskriven lycka!

Gunilla sa...

Vilka härliga bilder.
Det ger en otrolig längtan till vår.

Trevlig Helg

Anita sa...

Helt underbara bilder! Jag älskar också liv i trädgården (förutom kaniner och rådjur som äter upp mina blommor). Något jag älskar är fåglarna. Jag blev så glad över dina fågelbilder. Vilken härlig samling. I år hoppas jag på att några domherrar ska komma på besök. Förra året så såg jag bara två, en hona och en hane. Men fanns det två då så kanske det finns fler nu.

Önskar dig en fin helg!
/Anita

Anonym sa...

Så många vackra blommor och fjärilar. Jag gillar också vallmo, i alla former och färger.

Lotta sa...

Fina bilder och härligt med lycka som varar året om! Lyckliga hundar ser jag också att du har, mysigt! All trädgårdslycka till dig! /Lotta

trädgårdsdrömmar sa...

Fåglar, humlor och bin det gör mig glad.Vi har också matat fåglarna nu ett tag.Mysiga att se på.
Ha en skön helg.

Anki sa...

Ååhh, så mycket fint! Här är det äkta trädgårdsglädje :) Fina bilder!
Ha en fin helg!

AnnA sa...

Hej Anette!
Det verkar underbart att ha vallmofeber...
Mycket lycka från linsen!
Ha det!
Hälsn
AnnA

Jannibele sa...

Så mange fine bilder fylt med hagelykke! Jeg er som deg, fortjust i valmuer. Nydelige sorter du har. Man kan jo ikke få nok av dem:)
Ha en glad helg.

Unknown sa...

Så nydelig med tulipaner sammen med forglemmegei:)

Villrose sa...

Mye hagelykke hos deg :-) Dompapper absolutt! Ønsker meg pinnsvin (igelkott), men har jo ekorn og rådyr (på avstand) og liten schnauzer...

Meta sa...

Det är många saker som ger dig och oss med för den delen trädgårdslycka.
Vad vore livet utan trädgård, det kan nog inte många svara rakt upp och ner på.
Ha en bra dag
Kram Meta

Piasofia sa...

Såå många fina bilder som man blir glad av att se!Har inte sett domherrar på många år nu. De är ju så fina.
Må så gott!

Merja sa...

Vilken trädgårdslycka jag känner av att bara titta på bilderna, så verkligheten....:D
Tack!