söndag 13 oktober 2013

Änglavakt.........

Igår kväll var jag och maken på väg hem från en trevlig dag med hundvänner i Mönsterås. Maken var trött och ett par mil innan Nässjö så bytte vi och jag satte mig vid ratten. 

Vi var nästan framme i Nässjö när plötsligt 2 älgar kom upp från vänsterdike............Panikbromsade och styrde undan lite. Den ena älgen sprang liksom in i bilen. Bucklorna börjar vid min dörr och bort, MEN vi lever och mår bra. Jag blev rejält omskakad av chocken efteråt, men det är lugnt nu. Vi ringde förstås polisen och en jägare gjorde eftersök. Jag gissar att älgen också "panikbromsat" men inte riktigt fått stopp utan touchade bilen. Den var ingen "riktig" smäll, inga krockkuddar som löste ut eller nåt. 

Ja, nog hade vi änglavakt alltid!


Tänk, jag satt i bilen och körde där i mörkret och tänkte på vilken väg jag skulle ta hem. Vi har en genväg över skogen och en lite större väg. Jag satt och tänkte på att det nog är älgar i farten på skogsvägen och så plötsligt händer det.....

Maken sov och han vaknade till när jag skrek nåt och sen pang. Vad jag skrek det minns jag inte, men jag minns vad jag hann tänka....."nu är det kört"........

***********


En reflexion till..............ca 30 bilar bara körde förbi oss där vi stod i mörka skogen med varningsblinkers på...........till slut var det en som stannade och undrade om vi behövde hjälp......nu BEHÖVDE vi ju inte det med tänk OM.......

Allt jag vill säga är  VAR RÄDDA OM VARANDRA - LIVET ÄR SKÖRT OCH DEN KAN FÖRÄNDRAS FORT!

KRAM

8 kommentarer:

Katarina sa...

Skönt att allt gick bra!
Man hinner tänka både det ena och det andra efter en sån sak hänt.
Hoppas Hovdamen är OK också!

Tack för att ni kom till klubben igår!! Det var så gott att få se er även om Kronprinsessan inte kunde närvara.

Kram från Katarina o resten av Svarta Majas gänget

akson sa...

Livet är skört! Jag fick hjärtat i halsgropen när jag läste ditt inlägg. Automatiskt återfann sig känslorna då vi i somras körde på ett rådjur (som tvärdog, vi såg de sista ryckningarna). Sambon körde och jag slumrade!

Älgar är LITE större! Tacksam att ni klarade er, bilen går att laga!
Mina tankar går till Er idag!!

AnnA sa...

Godmorgon!
Efter sådant omvärderas livet...och visst var det en ängel som styrde bort er från älgen... Kram på dig och ha en skön söndag!
LEV VÄL!
AnnA

Anonym sa...

Så skönt att et gick bra! Hemskt att bara en bil stannade och frågade om ni behövde hjälp!!! Vart är vi på väg, vi måste ju ta hand om varandra!
Kram
/Cyrene

Elzie sa...

Ja, fy sjutton, det går så fort när de stora djuren kommer farande. Höll på att köra på en häromåret på väg till jobbet.
Vi körde på ett rådjur för några år sen och den första bilen som kom stannade. Men vi behövde ingen hjälp, däremot det stackars rådjuret som låg i diket med två ben avklippta!
Ha en fin söndag nu.
Kram Elzie

trädgårdsdrömmar sa...

Å vilken tur att ni inte blev skadade.Det går så fort när det händer.tur vi har de små Änglavakterna.
Kram.

IreneL sa...

Åhhh, vilken tur att det gick bra med er!! Ja livet är verkligen skört! Vilken tur att ni hade änglavakt!
Ha en skön söndagskväll!

Solglittret sa...

Så otäckt och vilken tur du hade ändå....sånt där kan ju gå riktigt illa!
Kram Lollo