fredag 16 september 2011

Så blev det lite trädgårdsarbete till denna höst..........

för igår hämtade jag lökarna jag beställt ifrån Odla..........

Det är som vanligt när jag har köpt lökar och ska plantera............man hittar nåt hål nånstans och så börjar man gräva..............och när man gräver så hittar man lökar som man haft där sen tidigare.........att man aldrig lär sig;-)

Vi har ju hundsäkrat framsidan och jag tror även det är rådjurssäkert numera. I vart fall så försöker jag mig på lite tulpaner. Den högra sorten har jag kikat på länge, tycker den är så läcker!


Här är lite "smålökar" som numera huserar i den nya delen av woodlandet.




Krokusen fick man på köpet så det har klickats ned lite överallt. Numera sätter jag inga lökar i gräsmattan längre.............det "tilltaget" gällde i "före-hund-tid"!




Vitt lull-lull som också planterats i woodlandet. Det ska väl lysa upp lite på vårkanten får vi hoppas.


************
Ja, i onsdags så var det så dags för pappas begravning. Det blev ett tårfyllt avsked, men en fin stund ändå. Pappas favoritmusik spelades och sjöngs och blommorna var så vackra. Pappa ska kremeras, men vi har valt ut platsen där hans urna ska vara. På den platsen var förr en lekplats som tillhörde Kyrkskolan. Där gick jag när jag var liten och varje rast var jag där och lekte på den lekplatsen i talldungen. Nu får pappa sin sista vila där. 


Nu är det "bara" urnsättningen kvar, men det dröjer några veckor.




Ja, det var visst inte så lätt att se, men rönnen är full av bär i år igen. Kall vinter på gång?



Rosenskäror, får väl se om de överlever natten. Det är visst varning för frost.

Önskar er alla en trevlig helg. Själv ska jag jobba, men enligt mitt nya schema så hinner man bara dit och vända...........3 timmar på lördagen och 4 på söndagen!

11 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Oj, så mycket du har köpt från Odla, vad roligt! Då har du haft lite att göra nu med dem, antar att du behövde det och samtidigt få tankarna på lite annat, tex drömma om all fin fägring till våren/sommaren.
Vad fint att din pappa får sin sista vila där du lekte som barn!
Varm kram!

Petit Eyekiss sa...

Vad duktig du är som redan börjar tänka på nästa vår. De vita blommorna blir nog perfekta i Woodlandet, kommer lysa som små lampor.
Begravningar är alltid sorgsna, och speciellt när det gäller någon närstående. tyvärr så blir det fler o fler ju äldre man blir..Här bågnar vissa rönnar med alla bär. Hua jag vill inte ha vargavinter igen.
ha en fin helg även om den innebär arbete. det blir några timmar över till dig.
Elisabeth

Husbilen Credo sa...

Hejsan!
Skönt när den svåra delaen av begravningen är över. Urnsättningen är ju kvar men kanske inte så svår.

ÅH, så många härliga lökar.
Själv valde jag att bara köpa två pioner från "HortoGreen" eftersom vi ännu inte är helt färdiga med delar av trädgården, men det kommer sakta men säkert.
Ska bli kul att se foton från din trädgård till våren, känns lite långt borta just nu men Ack vad tiden går fort ändå.
Ha nu en riktigt trevlig stund i trädgården med att få ned alla underbara lökar.
Trevlig weekend Kram Lotta

Fia J sa...

Det var en jättefin begravning kära svärmor. Tack för att jag fick närvara och finnas för eran familj och Sebbe. Det är aldrig lätt att ta avsked av någon vi håller kär som har lämnat denna värld. Har själv redan fått uppleva det på mycket nära håll. Vi kan dock trösta oss med tanken att när det är vår tur att gå vidare så möts vi av de som redan har passerat.

Skickar oändligt med kramar och tackar för samtalet igår. Din svärdotter Fia

Christina sa...

Väntar fortfarande på mina lökar från odla. Tror dom väntar med södra Sverige till sist. Så fint att din pappa får vila, där du lekte som barn. Hoppas du får en bra och solig helg, utan frost./Christina

Susie på Stjärnarve... sa...

...jag skulle önska att begravningar kommer närmare dödsfallen. Det jag har upplevt är att dom river upp den värsta sorgen igen som precis hade hunnit lagt sig lite. Fast det är nog så att väntetider på 5-6 veckor är onormalt ute i landet, det gäller nog bara i Stockholm!?
Jag hade precis glömt bort att vi i Trädgårdsentusiasterna väntar hem "lite" lökar vilken dag som helst. I år har jag ju avsagt mig uppdraget att sköta hela beställningen, vilket känns väldigt skönt som allt är just nu. Och så hade jag bestämt mig för att inte ta så många. Hah!
Det blev naturligtvis en hel del i år igen!!
Fast nästan alla ska planteras på Pennys grav, alla utom ett antal allium, så jag vet åtminstone var dom ska ner!
Jag gillade också den där krispigt vita och gröna tulpanen, snygg!!

Monica sa...

Hej. Du har lite att göra nu då. Det tar väl en stund att få ner alla härliga lökar!! ...och vilken blomsterprakt du har att vänta i vår :)
Tjingeling

Suss o Kai sa...

Vad skönt att det blev ett vackert avsked av din pappa. det blir ju ett fint minne i det sorgliga. Oj vad mycket lökar du beställt :) det kommer ju bli fint till våren Kram Suss

Ölandsvindar sa...

Jag hämtade min låda från Odla nu i går. Inte fullt så stor som din men som vanligt upplevs de väl som MÅNGA när de ska ner i backen.Har tänkt så många gånger att jag ska rita in var lökväxterna sitter eller markera med målade blompinnar eller stenar.Men så långt har jag inte kommit ännu.Tråkigt med din pappa och visst känns det som man tar ett steg närmare själv när de äldre generationerna försvinner.Men bättre att det går snabbt än långa tider på långvård eller annat.Och så många gånger har vi varit med om sådana där underliga händelser som du beskriver.
Kram
Kerstin

Ingela´s blogg sa...

Så mycket lökar du har köpt. Bra nu blev jag påmind att det är dax att påta i jorden. Jag är inte så bra på det. Vi stöter bara på sten sten och sten när jag sätter spaden i jorden. Ha ha maken heter också Sten,,,

Britt sa...

Det var inga långa arbetspass men det kanske kan vara skönt om man har annat inplanerat. Vad mycket lökar du köpt kommer att blomma fint i vår//Britt