måndag 21 mars 2011

Nu är det vår.......då går hjärnan på högvarv.....

Det smids planer inne i huvudet minsann. Dessa planer hade jag delvis redan förra året, men då sa ryggen STOPP. Det gör den nog nu också om jag ska vara ärlig, men jag får väl muta resten av familjen ;-)
Vad är det för planer undrar ni kanske? Jo, nu tänkte jag utöka mitt "mini-woodland" till ett lite större.....

Kolla här: I bakre kant är det gamla woodlandet. Nu tänkte jag utöka det häråt. Här växer redan en del buskar som jag satt som insynsskydd. Dom lila kryssen ska bli nya buskar, lite sugen på rodondenron. Måste läsa på lite om dom bara, men jag har för mig att de klarar skugga.....De röda strecken ska föreställa en stig. Tänkte täcka med barkflis så det blir lite skogsfeeling. Det gröna rasslet ska bli marktäckare och andra mindre woodland-växten. Jag tror jag har lite som jag kan flytta och så kan man ju köpa till något. Den här norr-sidan är så tråkig och man använder den inte alls, men om jag nu gör det lite fint så kanske man dras dit. Kanske kan man hitta nån bra plats för en stol.........kan ju vara skönt med lite skugga ibland.

Ja, nu återstår egentligen bara en liten detalj innan planerna ska sättas i verket.........att övertyga maken om att det är en jättebra idé!! Det här är nämligen "vägen" som han förflyttar gräsklipparen på..............hmm, vi får se hur vi ska lösa det......



Här kommer lite bilder på "fluffbollen" lill-tjejen Nitza, som är nyduschad och nyfönad. Mycket päls är det!

Idag plockade jag bort första fästingen på nosen på henne. Herregud, 90 % av marken är snötäckt fortfarande och det är precis över noll-grader. Vad ska detta sluta?

På torsdag åker jag med maken till Stockholm. Han ska på ett möte på fredagen och gissa vad jag ska göra?? Jo, Nordiska trädgårdar ska få ett besök. Vad det ska bli kul!!
Kameran ska förstås med, så det lär bli lite bilder här på bloggen vad det lider.

Jag har jobbat hela helgen så jag hade hoppats att solen skulle skina idag också, men det är grått och blåsigt ute. Fast det är ju plusgrader och då får man vara glad. Vi fick ju massor med snö i fredags så det finns en som behöver bort!

Ha en fin vecka!

8 kommentarer:

Maria Thorbjörnsson sa...

Ha det så trevligt i den stora stade..fästingar..fy för den lede..
Maria
http://fotopunktmishalmstad.blogspot.com/

Susie på Stjärnarve... sa...

Kul att du ska till storstan och gå på mässan. Man är "lite" avundsjuk!
Hu så hemskt, har fästingarna REDAN dykt upp!? Här är det fortfarande snö, fast bara på vår tomt men hon går ju inte så jättelångt längre!
Vilken jättebra idé att utöka woodlandet. Rhododendron ska ha sur lövjord som ska vara mycket porös och lucker - och vill gärna växa nedanför (inte för nära) höga träd som skuggar. Dom behöver också massor av vatten, något att tänka på så man inte sätter dom för nära hus.

Britt sa...

Det är härligt med planer och nu ser man ju att vi går mot våren så det kommer än vår även i år//Britt

Petit Eyekiss sa...

Dina planer för trädgården verkar alldeles utmärkta tycker jag, fast varför är det alltid problem med karlarna;-)
Vintern har i alla fall haft ett+ Mygg och fästing fritt!
Ha så skönt nu på ditt Sthlms besök, och förköp dig inte!
Elisabeth

Bea sa...

Nej, fyyy... för fästingar och redan!!
Spännande projekt med voodland, hoppas du kommer kring lilla problemet ;)
Lycka till! /Bea

gittan sa...

Maken får väl offra sig lite för frun! "skrattar" Det kommer nog att bli fint med en utökning så som du beskriver det. Hoppas du får ett härligt besök i storstan, jag är inte alls avis / gittan

Monica sa...

Du verkar ha en glasklar bild av hur det ska se ut i ditt woodland. Blir nog hur bra som helst!
Tjingeling

Suss o Kai sa...

Det låter som en härlig plan :) man måste ju få drömma och sen kanske inte alla drömmar blir verklighet pga. rygg eller andra omständigheter Kram Suss