fredag 27 augusti 2010

Fredagstankar.....

Idag är jag lite seeeg.........vi hade personalmöten igår kväll efter stängning och det höll på till 23.30! Det har minst sagt varit turbulent senaste året på jobbet så det var mycket diskussion. NU får vi hoppas att allt är sagt och att det blir bättre så att man får lite arbetsro igen. Hoppas kan man ju alltid.
Mitt månskensland med vita blommor. Just nu blommar rosenstav, en vir ros (Henry Hudson), höstanemon, rosenskära, rudbeckia och kransveronika. Det är förstås finare i skymingsljus när blommorna lyser av sig självt.

*****

Skolorna har dragit igång igen och lill-killen har varit lite krasslig. Han är lite ängslig av sig ibland och det yttrar sig i "ont i magen". I  tisdags fick jag hämta honom på eftermiddagen. Efter ett litet tag så kröp det fram att han var orolig för "elevens val"  för i hans grupp var det bara tjejer........
rosenskära

Han hade valt "trädgårdsodling", vilket han tycker är kul. (Tänk att någon är lik sin mamma:-)). Nåväl, vi pratade lite och han hade även elevens val på onsdagsmorgonen, så det var en spänd mamma som satt och väntade vid telefonen, MEN det ringde aldrig och när lill-killen kom hem så sken han som en sol. Det hade varit jättekul och några mer killar hade också gått där, även om de inte var från hans klass.

rudbeckia och höstanemon

Så igår var det dags igen......då han hann vara i skolan 45 minuter sen ringde skolsystern. Så det var bara att hämta honom igen. Han var ledsen såklart, men efter en stund hämta så var han pigg igen. Han var inte orolig för något nu och han trivs bra i skolan. Nu har jag köpt lite juice med "magvänliga" bakterier så får vi se.............Jag antar att han har en släng av magkatarr (som jag själv haft emellanåt). I morse gick han till skolan igen och idag har telefonen varit tyst.........*håller tummarna*. Det är ju synd om honom, samtidigt måste man vara lite "hård" och inte ge vika hela tiden. Det är ju lätt att det utnyttjas......

rosenskära

Vi får avvakta över helgen och se hur det går. Jag sa till honom att eftersom magen har haft det litet jobbig den här veckan så har den liksom träningsvärk och den behöver lugn och ro........

Fortsätter det så är det klart att vi tar med honom till doktorn. Några barnplågare är vi inte :-)

humla i fullt arbete i en stockros

Det är baske mig inte lätt att vara förälder.........storkillen har sina problem, som jag skrivit om innan. Nr 2 "ser fram emot" en lång period av arbetslöshet (förmodligen). Det känns ju rätt hopplöst och han har alltid varit mitt lilla " sorgebarn". Han är genomgo och glad, men han har haft det jobbigt i skolan och att studera vidare är "out of the question". Han är inte det minsta praktisk eller teknisk heller, så hantverksyrken finns inte heller i hans framtid. Affärsjobb är det väl som gäller, men det är inte så lätt när det är tusentals sökande till varje jobb. Inte väljer arbetsgivaren en 19-åring utan arbetslivserfarenhet..........
Själv tycker jag att han skulle passa inom vården, på nåt äldreboende eller så, men har är tveksam. Jaja, vi får väl se hur det löser sig till slut........


nässelfjäril i rudbeckia Green Envy

Kille nr 3 han ska bli statsminister eller åtminstone minister. Lill-killen nr4, han ska bli handbollsproffs.........åtminstone är det det senaste budet. Är man bara 11 år så hinner man väl ändra sig några gånger.........

Annars så är allt bra och jag ser framemot helgen........även om jag lovat jobba en sväng på söndag, men det är bara 4 timmar så det märks knappt......

Ha en fin helg!

7 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Ja, våra älskade ungar ger oss bekymmer ibland. Man vill ju så himla gärna att de skall må bra! Känner så väl igen det där med magont, hade själv det de första tre åren i skolan, och även då och då senare, utan att nånsin va retad eller nåt sånt, vet inte riktigt vad jag var rädd för, men allt nytt var jobbigt. Men vad kul att han är trädgårdsintresserad! Och så handbollsproffs, det skall min äldsta bli (som också är 11 år) Men som sagt det hinner ju ändra sig..;o)
Trevlig helg!

haspet sa...

Kan tänka mig att det är mycket oro och tankar när man har egna barn. Man vet ju själv att det inte var så himla lätt att växa upp alla gånger. Svårt att veta hur man ska "tackla" allt, man måste stötta men samtidigt inte lägga sig i och styra allt för mycket. Hoppas att allt löser sig på bästa sätt för alla dina grabbar. Helt underbar dubbel rosa Rosenskära, har du namnet på den? Ha en skön helg.// Peter

Lena/isklockan sa...

Gillar ditt månskensland väldigt mycket. Så snyggt med vita blommor. Kram

Rosor och Pioner sa...

Jag tycker "lill-killen" är jätte duktig och modig som har gjort ett sådant val som egentligen är ganska tjejigt, det är nog inte många som skulle stå för att de är trädgårdsintresserade i den åldern. Vad det gäller äldsta killen så kommer det nog säkert att ordna sig med jobb för honom till slut oxå. Dina killar är fina och duktiga barn.
Kram

Ingela´s blogg sa...

Magont ja det hade våra barn också i den åldern, vi fick skjutsa dem till skolan (fem minuter) för de var orolig för skolskjutsen. Klart man ställer upp. Det är bara att stötta allt vad de vill göra. Å vad man led med dem,,, gullisarna. Go helg

Annika Christensen sa...

Vad mycket fint du bjuder på.
Månskens rabatt vill jag också ha..
Rubeckan är super fin.
Ha en bra dag
Annika

Njut i din trädgård sa...

En rabatt för månskenet - åhhhh
Så fint!

Trist med tjafs på jobbet, hoppas det löser sig!

Trevlig helg!
ps vill inte lämna denna trevliga fågelsång...