onsdag 18 augusti 2010

Det var den sommaren det!

Idag var det skolstart för de två små.............eller ja, de är ju inte så små längre...........5:an och 8:an är det som gäller för dom. Med fjärilar i magen gick minstingen iväg. Han byter ju skola och ska gå i engelska skolan han också. Men det  var "lyckliga fjärilar" inte sådana där "olustiga fjärilar". Ni fattar skillnaden eller hur?

Här fortsätter det att vara tråkväder med regn och det känns som om hösten har anlänt på riktigt. Även om det blir varmt och soligt igen så blir det inte riktigt detsamma. Jag tog med mig kameran på promenaden idag.
Vilket jag kanske inte skulle ha gjort för Nitza smet..........Hon (jag alltså) gjorde en dam med hund riktigt förbannad.  Damen kom och gick med en nyoperarad hund som var livrädd för svarta hundar. (Hur man nu kan gå en långpromenad i skogen med en nyopererad hund det förstår jag inte riktigt.....men det är ju en annan historia). "Man får faktiskt inte ha lös hund om man inte har kontroll på den........". Nej, JAG VET! Men Nitza hade faktiskt koppel även om hon lyckades smita ur mitt grepp. Jag var ju lite för fokuserad på fotandet.
Det är mänskligt att fela och gudomligt att förlåta. Nåväl, allt slutade lyckligt och väl. Damen med hunden berättade att hennes hund minsann smitit och bitit en annan hund. Vi småpratade en stund och det hela slutade med att damen bad mig så mycket om ursäkt för att hon skrikit så mycket. Jag hade förstås också bett om ursäkt för mitt slarv! Där ser man, inkallningen som fungerar perfekt när vi tränar, fungerade ännu inte med störning........bara att kämpa på!
Nog börjar det ser lite höstlikt ut!

Fullt med svamp i skogen är det och ätliga är dom. Åtminstone för mördarsniglar. Jösses, vad mördarsniglar det var vid den här svampplatsen.

 
Svampnamn är jag inte så bra på, men nog är det här en röksvamp?
Liten söt svamp på en mjuk bädd av mossa.

 Åh, vad man önskar att det växte kantareller i vår skog........

Jag får nöja mig med det ätliga i växthuset. Egenodlade gurkor är en verklig delikatess. Vilken smak!  Tomaterna har ännu inte börjat mogna. De behövs väl mer värme och sol antar jag.

Utanför växthuset växer den här konstiga blomman. En "siamesisk" rudbeckia. Två blommor har blivit en!


Till sist en liten bild på Nitza. Nitza heter ju egentligen Cinitza. Cinitza är en ryskt ord som betyder "mes", alltså en fågelmes.........

så det måste väl betyda att det här är en bild av en tofsmes!



10 kommentarer:

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Hihihi! Roligt med oväntad slutkläm!
En sån söt tofsmes:-)

Rosor och ruiner sa...

Visst är det lite vemodigt nu, när sommaren går mot sitt slut...jag vill inte ha mörker och rusk ännu...tycker sommmaren gick lite för fort, kan det vara den kalla våren som gör att man känner så.
Va söt hon är lilltjejen!

mammi sa...

Kul reportage. Jag skulle också vilja ha en sån tofsmes.
Ha det gott

Petit Eyekiss sa...

Härligt från din promenad, och vad fina gurkorna är.
visst är det vemodigt när man börjar närma sig slutet på Aug, men jag längtar efter att få sätta på mig en kofta. Jag gillar inte när det är så varmt som det varit i sommar....
Elisabeth

Menageriet sa...

Visst är det kul med vovvar som är döööva? Fick Du skäll för att Du hade hunden lös, när hon själv hade en som bitit en annan hund när den smitit? Genom sig själv känner man andra, heter det ju. *Fniss*
Hemodlade gurkor är ju bara toppen! Ett sånt fint växthus Du har. Spetsgardiner och allt!
Vilken rolig bild på "tofsmesen", hon ser ju riktigt beskedlig ut.
Önskar Er en fin helg!

Susie på Stjärnarve... sa...

"Damen" med hunden blev säkert rädd, det var därför hon skrek och gapa på dig!
"Tofsmesen" ser jättrefin ut och vuxen redan!

Britt sa...

Det känns att vi går mot mörkare tider, och just när skolan börjar kan man känna ett uns av saknad av våren//Britt

Wickans värld sa...

Det är spännande när skolan börjar igen!!
Visst är det höstkänning! På måndagmorgon, när jag började jobbet, blev det höst på en gång! Soligt men kallt! Har varit nere på 3 grader en natt. Hoppas inte blommorna fryser än, bara.
Vilken tur att damen lugnade ner sig...
Ha en härlig helg!

Knatten sa...

Svamp är väl ett tecken på höst?? Tycker jag iallafall. Fast jag plockar inte svamp som jag ser tusen andra gör här i "mina" skogar. Blåbären tog jag för ett par veckor sen. Men fy vad trist det är att vara ute när det bara regnar.
Tur att du o hundtanten blev vänner o inte lämnade varann som surtanter. Inte så kul om man skulle stöta på varann igen.
Ha det bra därborta. Jag kommer kanske förbi en dag o ser om du är på jobbet. /Knatten

Resa med Herbert sa...

Hej Anette!

Skolorna har börjat men jag tycker inte att det är så höstligt ännu, jag går fortfarande i kortärmat när jag är ute, visst kommer det en och annan regnskur men mest på natten så jag njuter fortfarande av sommaren, det är ju augusti ännu.

Vilka äventyr du råkar ut för när du är ute och promenerar, det var ju tur att det slutade i samförstånd. Och du vad härligt med självodlade grönsaker, den gurkan såg fin ut.

Ja nu är utbildningen slut fast inget nytt jobb i syne, jag får väl se vad arbetsförmedlingen har i beredskap åt mej, kanske det blir nån praktikplats.

Solvarma kramar från Irene