fredag 5 februari 2010

Vinterkrisp!

Vilken härlig vinterdag vi har idag! Solen skiner och den värmer riktigt när man vänder ansiktet upp! Igår var jag nere i stan och handlade på ICA, där var det en annan temperatur och när man klev ur bilen så sa det "klafs" och man satte fötterna i en brun sörja....

...vilket fick mig att tänka så här. Kallt och soligt till sista februari, då på kvällen slår det om och blir 10 plusgrader och 1 mars så smälter att snö i ett nafs och våren kommer. Det vore väl nåt! Glittrande istappar är i alla fall vackert!

Uppe på "vårt" berg Olstorpsberget är det vackert och det är tur för här får man stanna en stund och pusta ut efter klättringen uppför. Inte blev det lättare att klättra med all snö!

I hästhagen är det massor av snö och man ser inte vart man går riktigt. Det har ju blåst en del och på en del ställen är det ett snödjup på 2 dm, för att nästa steg man tar så kan det gå upp till låren. Det är riktigt spännande att kliva omkring där :-)


Djupfryst nypon! Vacker färgklick!
När vi gick hemåt Ester och jag så träffade vi en dagisgrupp. Så helt plötsligt stod hon omringad av barn som klappade henne. Sen fick vi visa lite konster som "kram" och "skaka" och alla barnen tyckte det var jättekul De pratade och pratade om undrade och undrade................Jag fick visa Esters tänder och ta undan luggen så de såg hennes ögon.  Tror både Ester och barnen var nöjda med den "träffen"!

Oj, vad spår man ser överallt!

Här är det både människospår och djurspår kors och tvärs!

Tror ni den här gräsklipparen kommer att fungera igen? Vi har inte någon plats i förrådet för den...............men vi har hittat ett ställe utanför stan där man kan lämna sin gamla gräsklippare och köpa en servad, begagnad för ett par hundralappar. Det är en man som tar emot dom och fixar till dom och säljer dom igen.................Passar oss slarviga alldeles utmärkt!
Till sist så kom han då - domherren! Inte världens bästa bild precis men bättre än ingen alls!  

 Här blir den nån handbollsmatch i helgen och så blir det säkert lite skidåkning. Av andra alltså.............själv ska jag nog så lite fröer :-)

Trevlig helg önskar




8 kommentarer:

IreneL sa...

Jaaa det låter toppen med att våren kommer 1 mars :) Härliga bilder! Ha en fin dag! / Irene

Maria Thorbjörnsson sa...

Tack för dagens promenad i ditt vinterparadis
Må så gått..Maria

Petit Eyekiss sa...

Härliga bilder från din vinterpromenad.
Gubben och jag gillar att gå i skogen, men jag fixar inte det nu när det är så mycket snö.
Det är så skönt att få följa med dig på din blogg-promenad.
Elisabeth

mammi sa...

Visst är vintervädret vackert. Trodde nästan du varit hos mig och fotat. Jag la också in en bild med istappar, för de är ju så vackra, om man inte får de i hucudet.
Ha det bra
Marianne

Susie på Stjärnarve... sa...

Du verkar så nöjd och glad med både vädret och livet. Kan det vara så att du också börjar känna av att det blir ljusare om dagarna - speciellt när solen är framme - och att det nog blir vår i år också..............

Maria sa...

Härligt krispiga bilder och ditt positiva tänk om en tidig vår. Hoppas att det blir så för er(:

Ninne sa...

Visst ska vi tro på en tidig vår. Din uppmuntrande fågelsång är också härlig. Vinterpromenaden duger ock- när det bara är sol.
Kram Ninne

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Idag har verkligen varit en underbar vinterdag med massor utav solsken. Kul att du kommer från Huskvarna! Där jobbade jag på Södergårdsskolan mina första år som nyutbildad lärare..
Trevlig helg
Birgitta